שירותים לחיילים בסדיר

חיילי צבא ההגנה לישראל מתחלקים ל-3 קבוצות עיקריות: חיילים בשירות חובה, קבע ומילואים.

השירות הסדיר מורכב מחיילים בצבא חובה וצבא קבע.

לכל אחת משלוש "קבוצות השירות" המצוינות לעיל, ישנה חבילת זכויות וחובות.

במאמר זה נתמקד בשירותים ובזכויות של חיילי צה"ל אשר נמצאים בשתי הקבוצות שנמצאות תחת ההגדרה של שירות סדיר.

 

בריאות

מיום הגיוס ועד השחרור, חיילי צה"ל, בצבא חובה וקבע, זכאים לטיפולים בריאותיים ורפואיים באופן מקיף. בכל יחידה צבאית ניתנת האפשרות לפגוש חובשים, פרמדיקים ורופאים. עם השנים, הצבא הגדיל את מספר הרופאים אשר משרתים בצבא כך שבכל יחידה צבאית, גם הקטנה ביותר, החיילים יכולים לפגוש רופא באופן מיידי ונוח. בנוסף למפגשים עם רופא, כל חייל זכאי לביטוח בריאות, משקפי ראייה, טיפולים רפואיים תרופות וניתוחים. כמו כן, ניתן לקבל סיוע נפשי במקרה הצורך וטיפול במצבים של פגיעה מינית. יש לציין שגם כאשר החייל נמצא בחופשה בביתו, הוא יכול לגשת לאחד מהמרכזים הרפואיים בעירו ושם להזדהות בתור חייל, הטיפולים הרפואיים במסגרת זו לא ישולמו על ידי החייל. לפרטים נוספים ניתן לפנות לאתר צה"ל, תחת הכותרת: "שירותי רפואה".

 

 

תנאי שירות וכלכלי

צבא ההגנה לישראל מאגד בתוכו, מאז הקמתו, חיילים וחיילות מכלל שכבות האוכלוסייה הישראלית. הדרישות הגבוהות, הניתוק מהחיים האזרחיים מחייבים את הצבא לספק הטבות כלכליות והקלות במהלך השירות לאלו שזקוקים לכך על מנת שיוכלו לשרת בצורה טובה ביותר. כל חייל זכאי להיפגש עם מש"קית ת"ש במהלך שירותו ולבקש ממנה הקלות בהתאם לצורך. יש לציין, שהמערכת הצבאית עושה מאמצים כדי להיות ערוכה ומוכנה לחיילים אשר משרתים בצבא וזקוקים לסיוע, במקרים כאלה מערך הת"ש הוא זה שיפנה אליהם, כך שהסיוע יכול להתקבל גם באופן אקטיבי וגם באופן פסיבי. חלק מההקלות וההטבות שחיילים זכאים לקבל במסגרת שירות סדיר: תשמ"ש (תשלומי משפחה), הנחה בחשבון חשמל וארנונה, קבלת אישור לעבודה פרטית, הוספת ימי שהות בבית במהלך השירות ופטורים מפעילויות מסוימות.

אוכלוסיות מיוחדות

כחלק מההתמודדות והסיוע שהצבא מספק לחיילים שנמצאים במצב כלכלי או משפחתי מאתגר, הצבא הגדיר מספר אוכלוסיות מיוחדות שזכאיות לחבילת סיוע וזכויות רק מעצם הגדרתם כחלק מקבוצות אלו, ללא הגשת בקשות או בירוקרטיה ארוכה. קבוצות האוכלוסייה המרכזיות שזכאיות לסיוע זה הן: חיילים בודדים, חרדים, נשואים, טבעוניים וצמחוניים. אם החייל מתחיל את השירות הסדיר כאשר הוא נמנה על אחת מהאוכלוסיות הללו (או "מצטרף" אליהן במהלך השירות הסדיר) הוא זכאי למגוון הטבות וזכויות. חיילים בודדים זכאים לסיוע במציאת פתרון דיור ובסיוע כלכלי, כמו כן, החיילים הבודדים מקבלים מענקים מיוחדים במהלך השנה, חופשות מיוחדות במקרה של ביקור המשפחה בארץ, תכניות שונות וסיוע במהלך השירות וגם לאחריו. במקרה של חיילים חרדים, שלרוב מגיעים נשואים עם ילדים לצבא, ישנם מסלולי שירות שמוכוונים לאוכלוסיה זו ומטרתם לספק תמיכה וסיוע כלכלי. גם חיילי חובה נשואים, ולא בהכרח חרדים או דתיים, זכאים לתשמ"ש, סיוע בדיור ומענקים שונים. חיילים טבעוניים וצמחוניים זכאים לקבל כומתה ונעליים מותאמות וכן מזון ודמי כלכלה, אם הדבר לא הוסדר לפני תחילת השירות ניתן לבקשו גם במהלכו.

 

 

כללי

כל חייל בשירות סדיר זכאי למגוון שירותים וזכויות נוספות. החל מהאפשרות לפנות לנציב קבילות החיילים במידה והחייל ספג התנהגות רשלנית או פוגענית מצד אחד ממפקדיו, קבלת דמי ביטוח לאומי, זכות הצבעה בבסיסים הצבאיים, סיוע משפטי וקבלת פטור מאגרה בעת ביצוע פעולות משפטיות, קבלת אישור לעבודה פרטית, הוצאת משקפיים, הטבות כספיות בהתאם לצרכים ועוד מגוון שירותים. לרוב, הדרך הטובה ביותר, לקבל את השירותים הללו מהצבא, היא פנייה למפקד הישיר. במקרים שבהם החייל לא מרגיש מספיק קרוב למפקד הישיר הוא יכול לפנות גם למש"קית הת"ש של היחידה, לרופא או למפקד הבסיס. כל אחד מהגורמים הללו יידע להכווין את החייל למקום שבו יוכל לקבל את הסיוע. הבירוקרטיה הצבאית היא לפעמים ארוכה ושוחקת, אך הצבא מקפיד לשפר את שירותיו ככל שעובר הזמן, הוא פיתח אתר אינטרנט עם מידע יעיל ואיכותי, וכן מנסה לקצר את התהליכים שנועדו לסייע לחיילים. העצה הטובה ביותר שניתן לתת לחייל בשירות סדיר היא לפנות למפקדיו ברגע שמתעורר צורך כזה או אחר, להקפיד לעמוד בקשר עם הגורמים הרלוונטיים על מנת לוודא מיצוי של השירותים והזכויות שהוא זכאי לקבל.

שירותים לחיילים בסדיר
שירותים לחיילים בסדיר

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!