סחר בנשק בצבא

עבירות נשק הן אחת העבירות החמורות שחייל עלול לעשות במהלך שירותו הצבאי – ועבירת סחר בנשק היא החמורה מבין עבירות הנשק.

הצבא רואה עבירות אלו בחומרה רבה, ובשנים האחרונות החלה אכיפה משמעותית יותר והשתת עונשים גבוהים יותר על מי שעובר על עבירה זו.

 

מהו סחר בנשק?

סחר בנשק מוגדר כהוצאה של נשק כשהוא בשלמותו, ואף הוצאה של אחד מחלקיו ואביזריו של כלי הנשק – והעברתו לידי גורם שלא קשור לצבא.

צה"ל הוא המקום העיקרי בישראל בו יש מצבורי נשק גדולים שפרוסים בכל רחבי הארץ. צה"ל מודע לסכנה ולקלות היחסית בה חייל יכול להעביר נשק לגורמים זרים, ולכן הקשיח מאוד את הפיקוח והענישה על עבירות אלו.

 

מה העונש על עבירת סחר בנשק?

לפי חוק השיפוט הצבאי, העונש המקסימלי לעבירות סחר בנשק בצבא הוא 15 שנות מאסר בפועל. עם זאת, העונש תלוי בחומרת המעשה של החייל, בעברו הפלילי, וכן במידת החרטה שהוא מביע על מעשיו.

זמן המאסר הממוצע אותו חייל שעבר עבירת חסר בנשק מקבל הוא בין שנה לשנתיים מאסר בפועל – וזאת במידה שלפני ביצוע העבירה לא היה לו עבר פלילי כלל, הוא הביע חרטה על המעשה, והעבירה הייתה בודדת ולא חוזרת על עצמה.

ניתן לראות שגם אם חייל ביצע את העבירה רק פעם אחת, והוא ללא עבר פלילי כלל – גם במקרה כזה צפוי לו עונש מאסר בפועל.

 

מדוע העונש כה גבוה?

העונש על סחר בנשק בצבא הוא גבוה, בשל פוטנציאל הנזק הגבוה גם הוא. כידוע לכולנו, ישראל היא מדינה שלא חסרות לה מדינות אויבות ואירועים ביטחוניים. ישנם גורמים לא מעטים אשר עשויים לנצל את גילם הצעיר של רוב חיילי צה"ל, במיוחד את אלו שהתגייסו רק לא מזמן ועדיין לא לגמרי בקיאים בכל ההנחיות – ולשדל אותם להעביר נשק לגורמים זרים שנמצאים מחוץ לצבא.

מרבית החיילים בצה"ל נדרשים להחזיק נשק בשלב כלשהו במהלך השירות שלהם, ויש רבים אשר מחזיקים בו באופן יום יומי במסגרת תפקידם. לכן הקלות להוציא נשק מהבסיס ולהעבירו לידי גורם זר היא גדולה, ולפיכך נדרש פיקוח מוגבר על החיילים ועונש כבד למבצעי העבירה – על מנת להרתיע מפני ביצוע העבירה.

הצבא מעוניין בכל מאודו למנוע זליגת נשק מהבסיסים אל גורמים זרים, שיכולים להעביר את הנשק לידי ארגוני טרור בארץ או בחו"ל, או לשמש ארגוני פשע כאלו ואחרים שזקוקים לנשק.

 

מה ניתן לעשות במידה והתבצעה עבירת סחר בנשק?

כאמור, חייל שביצע עבירת סחר בנשק – צפוי לעונש מאסר כלשהו, כאשר זמן המאסר תלוי במספר פרמטרים. במידה וחייל ביצע עבירת סחר בנשק, והוא מעוניין לנסות ולהקל על העונש שהוא יקבל – עליו להסגיר את עצמו לידי הגורמים המוסמכים בבסיס שלו (או לפנות קודם כל למפקדו הישיר, שידע לטפל באירוע).

לאחר ההסגרה, מומלץ לפנות לעורך דין צבאי, שיוכל לנהל את האירוע בצורה שתקל עם החייל (במידה והחייל אכן התחרט על מעשיו וביצע אותם פעם אחת בלבד) – וינסה להקל בגזר הדין שהחייל עתיד לקבל.

במידה ואתם חיילים בצה"ל, נדרשים להחזיק נשק במסגרת תפקידכם (או במסגרת פעילות צבאית או שמירה), ואינכם מעוניינים להסתבך עם אישומים פליליים ועונש מאסר בפועל – כל שעליכם לעשות הוא להימנע מלדבר עם גורמים זרים, ובמיוחד לא על ענייני נשק.

במידה ונתקלתם בגורם לא מוכר שיצר אתכם קשר, והציע לכם הצעות מפתות על מנת להעביר את הנשק שלכם לידיו – דווחו על כך באופן מיידי!

סחר בנשק בצבא
סחר בנשק בצבא

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!