הפקרת נשק בצבא

כידוע לכל, נשק הינו מרכיב בלתי נפרד מהמערכת הצבאית. על אף שתפקידו לסייע לחיילים להגן על עצמם ועלינו, האזרחים, קיימת סכנה שבהיסח הדעת חיילים אלו יפקירו את נשקם וכתוצאה מכך הנשק יגיע לידי עבריינים, מחבלים או כל אדם אחר שעלול לעשות בו שימוש לא ראוי. בעקבות חשש זה, הוגדרו כללים ונהלים ברורים לעניין השימוש וההחזקה של הנשק, ומעבר על נהלים אלו עשוי לגרור תגובה קשה מצד המערכת הצבאית ואף להגיע למצב בו נפתח תיק פלילי במקרה של הפקרת נשק בצבא.

 

מה נכלל תחת ההגדרה "נשק" על פי המונחים הצבאיים?

לפי חוק השיפוט הצבאי, ההגדרה "נשק" כוללת בתוכה גם חלקים ואביזרים הקשורים אל כלי הנשק עצמו. כך, גם חומרי נפץ, תחמושת וכל סוג אחר של ציוד לחימה שמשמש את הצבא נכללים תחת הגדרה זו. בנוסף, חוק זה אינו עושה הבחנה בין הפקרת נשק הראוי לשימוש, לבין נשק שאינו ראוי לשימוש, והעונש יהיה זהה בשני המצבים הללו.

מהי הפקרת נשק בצבא ומהו העונש שניתן לקבל על כך?

הפקרת נשק זהו מצב בו חייל עוזב את נשקו ללא השגחה. עבירה זו ניתנת לסיווג תחת 2 עבירות צבאיות כלליות יותר, כשהסיווג יעשה בהתאם לנסיבות ההפקרה.

ראשית, ניתן לסווג את עבירת הפקרת נשק תחת עבירת "הוצאת נשק מרשות הצבא". עבירה זו כוללת בתוכה סוגים שונים של עבירות הקשורות לנשק צבאי, לרבות הפקרת נשק ללא שמירה, נטישת כלי הנשק בשטח אויב ומסירתו לגורם לא מורשה או לגורם עוין.

העונש על הוצאת נשק מרשות הצבא עשוי להגיע לעד 15 שנות מאסר והרישום הפלילי שעשוי להתלוות לעבירה זו ילווה את החייל אף לאחר סיום שירותו הצבאי. עם זאת, חומרת העונש בגין עבירה זו תיקבע בהתאם למידת אשמתו של החייל למהלך ההפקרה תוך מתן משקל להימצאות עבר פלילי אצל המפקיר, לנזק שנגרם כתוצאה מההפקרה, לכמות הזמן בה הנשק היה מופקר וכן למיקום בו זה קרה.

כמו כן, ניתן לכלול את עבירת הפקרת הנשק גם תחת העבירה "אי שמירתו של רכוש צבאי". לפי הגדרת עבירה זו, חייל שנהג ברשלנות בשמירה על נשקו וברשלנות זו גרם לנשק להינזק, להתקלקל או להיאבד, עשוי לקבל עונש של עד 3 שנות מאסר, וזאת בהתאם לנסיבות האירוע ולמידת רשלנותו של החייל. באם יוחלט שההפקרה לא לוותה ברשלנות חמורה, יתכן שהחייל יקבל סנקציה משמעתית בלבד ולא יוגש כנגדו כתב אישום לבית הדין הצבאי. אולם מכיוון שמדובר בנשק, יש להניח שכל מקרה הפקרה יטופל בכובד ראש, והחייל המפקיר צריך לצפות שיענש בחומרה על מעשיו.

 

במקרה שהחייל הפקיר את נשקו, מהם זכויותיו?

במידה וחייל הפקיר את נשקו, בטרם חקירתו במצ"ח, הוא זכאי להתייעץ עם עורך דין צבאי בכדי לברר את זכויותיו ובכדי שהוא יעזור לו בכל שלבי ההליך. עורך הדין עשוי לעזור לחייל המפקיר לצמצם את המיוחס לו בכתב האישום, ולעיתים אף למנוע את הגשתו.

לסיכום, הפקרת נשק זהו אירוע מסוכן מאוד, והצבא מתייחס לכך בחומרה רבה. עונשו של החייל המפקיר יקבע בהתאם לנסיבות ההפקרה ולמידת אשמו האישי של החייל. על אף המעשה החמור, חייל שהפקיר את נשקו זכאי להתייעצות ולליווי משפטי של עורך דין. ועם זאת, יש לזכור שבעקבות ההשלכות הרות הגורל שיש למעשה ההפקרה, מוטלת על כל חייל וחייל אחריות לעשות כל שיכול על מנת למנוע את ההפקרה הבאה.

הפקרת נשק בצבא
הפקרת נשק בצבא

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!