ערעור על פרופיל נפשי

פרופיל 21 הוא הפרופיל היחיד שמקנה פטור משירות צבאי על רקע רפואי.

אזרחים רבים סוברים שמלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) או חיילים מנסים לקבל פרופיל זה על מנת להימנע מגיוס לצבא.

אומנם בחלק מהמקרים זה אכן כך, אך ישנם גם מקרים שמלש"בים מקבלים פרופיל זה ודווקא מעוניינים להתגייס כחיילים מן המניין.

מהו פרופיל 21 על רקע נפשי ואיך ניתן לערער עליו, כל התשובות במאמר הבא.

 

הפרופיל הרפואי

הפרופיל הרפואי ניתן לכל חייל ומהווה סימון של הנתונים הרפואיים שלו, נתונים אלה הינם שקלול של נתונים גופניים ונפשיים. הפרופיל נקבע על ידי וועדה רפואית, לעיתים לאחר התייעצות עם גורמי מקצוע נוספים כמו רופאים מומחים או פסיכיאטרים. על פי הפרופיל, ניתן לסווג חיילים לתפקידים שונים לפי רמת כשירותם. הפרופיל הגבוהה ביותר הוא 97, פרופיל זה מאפשר לחייל לשרת בכל תפקיד שמתאים לו. מנגד, הפרופיל הנמוך ביותר הוא פרופיל 21 אשר מקנה לחייל פטור משירות צבאי בשל בעיות רפואיות או נפשיות. פרופיל 21 על רקע נפשי נקבע על ידי פסיכיאטר ויכול להינתן טרם הגיוס או במהלך השירות הצבאי במידה וחלו שינויים במצבו הנפשי של החייל.

 

איך בכל זאת ניתן להתגייס לצבא?

אומנם לא ניתן להתגייס לצבא עם פרופיל 21, אך ניתן לערער על פרופיל זה, לנסות להעלות אותו ובכך להתגייס כחייל מן המניין. פרופיל זה מונע גיוס לצה"ל, מפני שחיילים שמקבלים אותו עלולים לסכן את עצמם או את הציבור וצה"ל רוצה להימנע ממקרים כאלו. בכדי להעלות את הפרופיל ולהתגייס לצה"ל, למרות הקביעה של הצבא, יש להגיש ערעור. חשוב להדגיש שהצבא לא חייב לקבל את הערעור או לדון בו. לעיתים על אף שהחייל מביא אישורים ומסמכים שתומכים בעמדתו שעליו להתגייס לצה"ל, הצבא מחליט לדחות את הערעור מסיבות שונות.

איך מגישים ערעור?

במידה וקיבלתם פטור משירות צבאי כשהסיבה לו היא פרופיל 21, תוכלו להגיש ערעור למרכז השירות של יחידת מיטב. את הערעור יש להגיש תוך 30 ימים מרגע קבלת הפרופיל. בסיבת הערעור יש לציין שנקבע שהמלש"ב לא כשיר לשירות צבאי, אך לדעתו הוא כשיר ומעוניין לשרת. לערעור יש לצרף מסמכים רפואיים מפורטים החתומים על ידי פסיכיאטר אזרחי. בנוסף יש לפרט בבקשת הערעור את הסיבות שבגללן הצעיר כשיר לשרת. בעת כתיבת הערעור כדאי לחשוב מה יכולות להיות הסיבות בגללן הצבא הוריד את הפרופיל ולהתייחס אליהן בהתאם.

 

שלחתי ערעור, מה הלאה?

לאחר שליחת הערעור למייל או לאזור האישי של מיטב, תתקבל הודעה שהמסמכים התקבלו במערכת וממתינים לטיפול. לאחר שצה"ל יקרא וידון בערעור ששלחתם, הוא יחליט אם לקבל את הפנייה או לדחות אותה. במידה והפנייה התקבלה, תקבלו זימון למפגש עם קב"ן (קצין בריאות הנפש) בלשכת הגיוס. הקב"ן הוא פסיכיאטר, פסיכולוג או עובד סוציאלי ויכול להעריך את מצבו הריגשי של המלש"ב. לאחר מפגש עם קב"ן בלשכת הגיוס, תתקבל החלטה סופית אם לקבל או לדחות את הערעור. במידה והערעור יתקבל, הפרופיל יעלה והמלש"ב יוכל להתגייס לצה"ל כחייל מן המניין.

 

למה כדאי לשים לב?

מועמדים רבים שוכרים את שירותם של עורכי דין להגשת הערעור. חשוב לקחת בחשבון שעורך הדין לא יכול להיכנס אתכם לפגישה עם הקב"ן אלא רק להכין אתכם למפגש זה. בנוסף במידה ויש לכם מסמכים מפסיכיאטר עוד לפני הצו הראשון, כדאי להביא אותם עמכם ביום הצו ולא לחכות ולהגיש אותם כערעור לפרופיל שיקבע. מלש"בים רבים חוששים מהתדמית שתיווצר להם במידה וידעו שקיבלו פטור מהצבא על רקע נפשי. חשוב לנו להרגיע אתכם ולומר שהפרטים הרפואיים והנפשיים שלכם חסויים. בסיבת הפטור כתוב שהוא ניתן על רקע רפואי ללא פירוט נוסף.

ערעור על פרופיל נפשי
ערעור על פרופיל נפשי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!