ערעור על פרופיל רפואי בצבא

לכל חייל לפני גיוס נקבע פרופיל רפואי, שכולל את הנתונים האישיים של כל מועמד לגיוס וקובע את עתידו הצבאי – האם יוכל לשרת כלוחם קרבי, האם יצטרך לשרת רק כחייל עורפי, או האם בכלל לא יוכל לשרת בצה"ל ויקבל פטור משירות על רקע רפואי.

 

כיצד נקבע הפרופיל הצבאי?

כל מלש"ב (מועמד לשירות ביטחון) נדרש להתייצב לצו ראשון עוד בעודו תלמיד תיכון – וזהו המפגש הראשון של המלש"ב עם הצבא. בצו הראשון עוברים בין היתר סדרת בדיקות רפואיות, על מנת לבחון את מצבו הבריאותי של המלש"ב ואת יכולותיו הפיזיות לשרת בצבא בעתיד.

על כן, הפרופיל הצבאי נקבע לפי הבדיקות הרפואיות שהמלש"ב עובר, וכן לפי מסמכים רפואיים שהוא נדרש להגיש לצבא (במידה וישנה בעיה בריאותית שהוא מודע אליה).

 

אילו פרופילים קיימים בצבא?

פרופיל 97 –

הפרופיל הגבוה ביותר שמלש"ב יכול לקבל, שמאפשר לו לשרת בכל היחידות הקרביות, לרבות היחידות המובחרות.

 

פרופיל 82 –

פרופיל שמאפשר לשרת ביחידות קרביות, אך ייתכן ותהיה מניעה לשרת ביחידות המובחרות בשל בעיה רפואית קלה.

פרופיל 77 –

פרופיל שמאפשר לשרת בתפקידים שדורשים רמת רובאי 04, אך לא בכל היחידות הקרביות.

 

פרופיל 72 –

פרופיל שמאפשר שירות במספר יחידות קרביות, אך לא ביחידות חי"ר, עקב בעיה רפואית כרונית אך בעצימות קלה (כמו אסטמה או בעיות גב קלות).

 

פרופיל 64 –

פרופיל שאינו מאפשר להתגייס ליחידות שדה בתפקידי לוחמה, אך מאפשר לשרת כתומכי לחימה.

 

פרופיל 45 –

פרופיל שמאפשר קבלת פטור רפואי משירות בצה"ל, עקב בעיה רפואית חמורה. בעלי פרופיל זה לא יוכלו לשרת בתפקידים קרביים.

 

פרופיל 35 –

פרופיל שנקבע בשנים האחרונות, ונועד לחולי סכרת, חולי אפילפסיה ובעלי כבדות שמיעה, שמאפשר לשרת בתפקידים עורפיים.

 

פרופיל 30 –

פרופיל שניתן למלש"ב שקיבל פטור משירות צבאי, אך הוא התנדב לצבא והתחייב מראש לחתום קבע עקב תפקיד מיוחד או תפקיד שמעניק מקצוע צבאי.

 

פרופיל 25 –

הפרופיל שניתן למלש"ב שקיבל פטור משירות צבאי, ובחר להתנדב לצבא. בעל פרופיל 25 נדרש להחזיק בכרטיס מתנדב, בו מפורטות המגבלות הרפואיות שלו והפטורים שהוא עשוי לקבל (למשל, פטור משמירות או פטור ממאמצים פיזיים).

 

פרופיל 21 –

פרופיל שנקבע למלש"ב שקיבל פטור משירות צבאי, ולא התנדב לצבא. הסיבה לפטור יכולה להיות כל סיבה בריאותית, גופנית או נפשית.

 

כיצד ניתן לערער על הפרופיל הרפואי שנקבע?

כמו בכל הליך בירוקרטי (ובוודאי כאשר מדובר בגוף גדול ומסועף כמו צה"ל), הערעור על הפרופיל הרפואי עשוי להמשך זמן רב ודורש מסמכים רבים – אישורים רפואיים, חוות דעת של מומחים שמצביעים על הטבה או הרעה במצבו הרפואי של המלש"ב, וכן כל מסמך או בדיקה שעשויים לתמוך בטענתו של המלש"ב ולהצביע על כך שנפלה טעות בקביעת הפרופיל הרפואי.

מפאת חשיבות ההליך והמסמכים הרבים שנדרשים, מומלץ לעבור את ההליך תוך ליווי מקצועי של עורך דין צבאי. עורך הדין יוכל להשתמש בידע המקצועי שלו ובניסיון שצבר במקרים דומים לאורך השנים, כדי לעזור למלש"ב להשיג את מטרתו (בין אם המטרה היא העלאת הפרופיל על מנת לשרת ביחידה קרבית או הורדת הפרופיל על מנת לקבל פטור רפואי, במידה ויש בעיות בריאותיות שמצדיקות זאת).

המערער צריך להציג בפני הוועדה הרפואית מדוע לדעתו הפרופיל שנקבע לו שגוי, ולהצגה זו תהיה חשיבות רבה להחלטת הועדה. גם לצורך זה מומלץ לפנות לעורך דין, שידריך את המלש"ב ויסביר לו מה מומלץ ולא מומלץ לומר, על מנת להשיג את המטרה המיוחלת.

ערעור על פרופיל רפואי בצבא
ערעור על פרופיל רפואי בצבא

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!