פטור ממילואים לדתיים

מה עושה חייל חילוני שהשתחרר וחזר בתשובה? האם הוא חייב לשרת במילואים אפילו שזה נוגד את אורח חייו הדתי? הבאנו לכם את כל הפרטים על קבלת פטור על רקע דתי משירות מילואים.

לא פעם קורה שחייל חילוני משתחרר מצה"ל ולאחר מכן חוזר בתשובה. בדומה לשירות הסדיר, גם בזמן מילואים ניתן לקבל פטור משירות.

 

מי יכול לקבל את הפטור?

כל חייל מילואים שמרגיש ששירות צבאי עלול לפגוע באמונתו הדתית ובאורח חייו הדתי. לרוב יהיו אלה חיילים חילוניים שלאחר שחרורם התחזקו והתקרבו לדת או חיילים דתיים שנישאו ומרגישים שחיי המשפחה הדתיים שלהם לא עומדים בקנה אחד עם שירות צבאי. חיילי מילואים אלו יוכלו להגיש בקשה לפטור ממילואים על רקע דתי.

 

איך עושים זאת?

שלב ראשון – קצינת הקישור היחידתית

ראשית, יש לפנות לקצינת הקישור של היחידה ולהגיש דרכה בקשה לקבלת פטור על רקע דתי. חיילים דתיים שמעוניינים לקבל פטור, ידרשו להוכיח כי הם אכן דתיים ומנהלים אורח חיים דתי. זאת מאחר ויש לא מעט אנשי מילואים שמנסים לקבל את הפטור, למרות שאינם דתיים.

 

שלב שני – בית הדין הרבני

איש המילואים יזומן לבית דין רבני ושם יוכיח כי הוא שומר שבת וכשרות, ומנהל חיים דתיים.
עבור חיילות זהו השלב האחרון ולאחר שבית הדין קיבל את הצהרתה, החיילת  תקבל פטור ממילואים באופן אוטומטי. לחיילים לעומת זאת יש שלב נוסף בדרך אל הפטור.

שלב שלישי – ועדת הפטור

לאחר הצהרתו בבית הדין והוכחה שהוא דתי, החייל יזומן לפגישה עם וועדת הפטור. בוועדת הפטור החייל ישאל בשנית על אורח חייו ויענה על שאלות הנוגעות לדת. כל זאת על מנת לוודא שהחייל אכן זכאי לפטור המדובר. לא פעם צה"ל ינהל מחקר מעמיק אודות החיילים שמבקשים פטור על רקע דתי. המחקר יכול להתבצע דרך הרשתות החברתיות ווידוא המקומות בהם החייל מסתובב, האם הוא מעלה תמונות בשבת, אוכל במקומות ללא תעודת כשרות ועוד. וועדת הפטור היא השלב האחרון, ובמידה והוועדה מאשרת את קבלת הפטור החייל אכן פטור משירות מילואים.

יש לציין כי קבלת הפטור היא תהליך שלוקח זמן. במידה וקיבלתם צו מילואים לפני קבלת הפטור עליכם להתייצב למילואים כחוק. אי התייצבות עלולה להיחשב כנפקדות או כעריקות, דברים שעלולים לפגוע בקבלת הפטור ולגרור עונשים מטעם הצבא.

 

הבקשה לא אושרה – מה בכל זאת אפשר לעשות?

לאחר דחיית הבקשה ניתן להגיש ערעור, מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע העוסקים בתחום ומכירים אותו על מנת להעלות את הסיכוי לקבל את הפטור.

חייל דתי אשר מבקש פטור ממילואים על מנת לא לשרת יחד עם חיילות כמקובל ביחידתו, יוכל להגיש בקשה לעבור ליחידה אחרת. את טופס מעבר היחידה ניתן למלא באתר המילואים של צה"ל, גם כאן ניתן לערער על תשובה שלילית בפני קצינת הקישור של היחידה.

אפשרות אחרת היא קבלת פטור ממילואים בגין סיבה אחרת בחייכם המאפשרת זאת. יש מגוון דרכים לקבל פטורים, החל מבעיות רפואיות ועד להורות לשישה ילדים ומעלה. את הבקשות לפטור מגישים דרך אתר המילואים או דרך קצינת הקישור של היחידה.

לסיכום, קבלת פטור ממילואים זהו תהליך לא פשוט שיכול לקחת זמן רב. על כן אנו מקווים שלפני שתחליטו להגיש את הבקשה, תבדקו שאתם אכן זכאים לפטור ותבינו מה התהליך כולל.

היות וסוגיית הפטור מפאת דת הוא סוגיה מאוד בעייתית במדינה שלנו, בעיקר בעונת הבחירות המתמשכת שלנו, חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי. ישנם עורכי דין רבים שעוסקים בתחום הזה שנים ויכולים לייעץ ואף לייצג אתכם לאורך כל הבקשה שלכם לפטור. במידה ולא קיבלתם את הפטור ניתן להגיש ערעור, שבתהליך זה מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין שמכיר את המערכת ויודע כיצד להתנהל נכון ומהם כל פרטי החוקים.

נוסף לכך יש לזכור שבכל מקרה רוב האוכלוסייה אינה מזומנת בין כה וכה למילואים באופן תדיר, אם בכלל. יש מערכים שלמים שאין כל צורך בזימון חייליהם למילואים ולכן לא בהכרח תקבלו צו זימון.

בנוסף ניתן לבקש פטורים על בסיס היבטים אחרים בחייכם, למשל בשל מצב בריאותי. או פטורים זמניים המאפשרים בגלל מצב אישי או משפחתי מסוים לבטל או לדחות או לקצר את צו המילואים.

היבט נוסף וחשוב הוא עניין העברה ליחידה אחרת, כיום קיימות יחידות ייעודיות רבות ובתפקידים רבים ניתן לבקש, במידה ולא קיבלתם פטור מהשירות עצמו, לעבור ליחידה ייעודית לאוכלוסייה הדתית, מה שיקטין את הקשיים שגורם שירות המילואים לאדם הדתי.

 

רקע

כבר בשנות קיומה הראשונות של מדינת ישראל נקבע על ידי ראש הממשלה דוד בן גוריון כי בחורים מיועדים לגיוס אשר מקיימים אורח חיים דתי לחלוטין יזכו לפטור משירות בצבא ההגנה לישראל. פטור זה שאנו מכירים עד היום, רלוונטי לשירות סדיר בלבד. התהליך לקבלתו פשוט באופן יחסי: המיועדים לשירות בטחוני (מלש"בים) מצהירים לפני גיוסם על קיום אורח חיים דתי ובאופן כמעט מיידי הם מקבלים פטור משירות סדיר או לחלופין מקבלים מסלול שירות מותאם. הליך זה גם מעוגן בחוק שירות ביטחון (התשמ"ו-1986).

סוגיית הפטור משירות צבאי מטעמי דת, עולה שוב כאשר החיילים נדרשים לשרת שירות מילואים. לרוב, מי שקיבל פטור משירות סדיר מטעמים דתיים לא יידרש להתייצב למילואים. אולם, ישנם לא מעט חיילים שהתגייסו לשירות סדיר כחילוניים ולאחר השחרור חזרו בתשובה ושינו את אורח חייהם בתקופה שבין הסדיר לשירות המילואים. במצב כזה, יצטרכו החיילים להגיש בקשה מיוחדת לפטור ממילואים מטעמים דתיים, במסגרתה יצטרכו להוכיח שחייהם אכן השתנו מאז שירתו כחילוניים בשירות סדיר. בניגוד לחיילים שהיו דתיים גם בסדיר, הבקשה לא תאושר באופן אוטומטי והיא תיבחן על ידי ועדה צבאית מיוחדת שתקבע האם החייל זכאי לפטור.

 

איך מקבלים את הפטור?

מבחינה טכנית, על מנת לקבל את הפטור החייל או החיילת יצטרכו לבחור באחת משתי אפשרויות: הראשונה, להצהיר בפני דיין בבית הדין הרבני או בפני שופט על עצם היותם דתיים. השנייה, להגיש תצהיר משפטי שייערך אצל עורך דין צבאי. בכל אחת משתי האפשרויות, החייל או החיילת יצטרכו להצהיר על אורח חיים דתי לחלוטין שכולל שמירת כשרות ואיסור נסיעה שבת. כמו כן, הם יצטרכו לצרף את צו המילואים, תעודת זהות ואישור על תשלום אגרה לבקשה שהוגשה.

על מנת שהפטור יאושר, יש להוכיח ולא רק להצהיר את עצם העובדה שאורח חייהם ואופן התנהלות משפחתם הינו דתי לחלוטין. ככל שהדבר יוכח בצורה מהימנה יותר, כך הסבירות לקבלת הפטור גבוהה יותר. בימים אלו, בשל חוסר רצון לשרת שירות מילואים, צה"ל והוועדות המוסמכות לכך בודקים היטב את אמיתות הצהרת החיילים לעומק וברצינות רבה. במסגרת הבדיקה עשויות להיערך סקירה של הרשתות החברתיות וביקורות פתע בביתו של החייל המבקש.

לאחר שלב ההצהרה, ועדת הפטור תזמן את החייל המבקש להשתחרר משירות מילואים והיא זו שתחליט באופן סופי האם לאשר את הפטור או לא. כאמור, קבלת הפטור איננה אוטומטית ואיננה ודאית, הפטור יינתן רק במצב שבו הועדה שוכנעה כי החייל אכן שינה את אורח חייו והפך לדתי גמור. יש לציין שמפקדי היחידה, המפקדים הישירים וגם גורמי השלישות והקישור אינם מוסמכים לשחרר משירות מילואים מטעמים דתיים ולכן אינם רלוונטיים לתהליך זה.

 

חשוב לדעת

ככלל, הצבא לא רואה בעין יפה את "תרבות הפטורים" והרצון שעולה לאחרונה לקבל שחרור משירות צבאי ולכן, מומלץ לגשת לתהליך זה אך ורק אם יש בו מן האמת ולא להשתמש בערוץ זה כדי לקבל שחרור משירות מילואים. כמו כן, חשוב לדעת שעד שלא ניתן הפטור באופן רשמי על ידי הוועדה, החייל שמבקש את הפטור ממילואים יהא חייב להתייצב למילואים אם קיבל צו. כלומר, בהינתן וצו המילואים נקבע למועד מוקדם יותר מתאריך הגשת הפטור או הזימון לוועדה, חובת ההתייצבות למילואים עדיין קיימת. היעדרות, נפקדות ועריקות בשלבי בקשת הפטור בוודאי לא יועילו ולכן מומלץ לציית להוראות הצבא ולהתייצב אם נדרש. במידה ואין ביכולתכם להתייצב לשירות המילואים מומלץ לפנות לערוץ של פטור זמני משירות מילואים. בכל מקרה, לא מומלץ להסתבך עם הצבא בנושאים שכאלה.

 

סוגיית הפטור משירות צבאי לגברים דתיים נמצא בראש המחלוקת הדתית- חילונית שפוקדת את המדינה שלנו זה שנים רבים. כיום לא קיים פטור גורף לגבר דתי משירות צבאי ועל כן גם לא קיים פטור מהסוג משירות מילואים.

 

מי יכול לבקש פטור מהסוג?

צה"ל כן מאפשר לבקש פטור משירות מילואים לאדם שחזר בתשובה או שהווי משפחתו אינו מתאים לשירות מהסוג. הסיבה לאפשרות זו היא העובדה שדעותיו ועורך חיו של אדם יכולות להשתנות לאורך שנות חיו ובעיקר לאחר ובגלל השירות הצבאי.

במקרים רבים, חיילים חילוניים משתחררים מהצבא ולאחר חיפוש עצמי מעמיק חוזרים בתשובה. בתקופת הצבא הם היו חילונים כל דבר ולכן לא הייתה כל בעיה בעיניהם לשרת ביחידה מעורבת ולהתגייס לפי ערכי צה"ל. אך עתה שהם חזרו בתשובה, שירות מהסוג, גם אם הוא קצר, אינו עומד באותו סל ערכים המתאים להם כיום.

סיבה נוספת שחייל ירצה לבקש את הפטור הנ"ל הוא שינויי בסטטוס האישי שלו. חייל דתי אשר התחתן אינו עומד כעת בשם עצמו בלבד, יש לו גם הווי משפחתי לעמוד מאחוריו. על כן אם ההווי המשפחתי אינו מתאים לערכי צה"ל ולעורך החיים הנדרש בשירות מילואים, ניתן לבקש פטור.

 

 

הבעיה בפטור מדת לדתיים

בצה"ל לא רואים בעיין יפה את תרבות הפטורים בכלל והפטור ממילואים בפרט. כמו כן, אנשים רבים מנצלים שלא בתום לב אפשרויות לפטורים (כמו למשל הפטור מטעמי דת), היות ומדובר בתחום שקל לזייף בו.

בשביל לקבל פטור מטעמי דת, יש צורך להצהיר על הדתיות של החייל בפני שופט או בפני דיין בבית הדין הרבני. לאחר מכן, צה"ל ישקול את מתן הפטור וחשוב לציין שלעומת פטור לנשים שבו אם את דוברת אמת הפטור הוא אוטומטי, מקרה של גברים דתיים הצבא אינו שש להעניק את הפטור.

פטור ממילואים לדתיים
פטור ממילואים לדתיים

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!