פטור ממילואים על רקע מצפון

פטור ממילואים מטעמי מצפון זוהי סוגיה מורכבת אשר לא מתקבלת בעין יפה (בלשון המעטה) בעיניי צה"ל כך שאם הדבר נוגע לך, זוהי הכתבה שתעשה לך סדר.

אז מהו פטור ממילואים וכיצד ניתן לקבלו? ובפרט, על בסיס מצפוני מה הן דרכי הפעולה המומלצות?

 

שירות המילואים

כל אזרח במדינת ישראל שסיים את שירותו הצבאי במסגרת תפקיד חיוני נדרש להמשיך למלא את חובתו האזרחית למדינה בעת מצבי חירום על מנת לתגבר את החיילים שמשרתים בסדיר. אמנם, קריאה למילואים אינה מתקיימת רק במצבים בהן המדינה נמצאת תחת מתקפה, מלחמה, אסונות טבע או משבר, קריאה למילואים מתקיימת גם בשגרה, זאת למען אימונים והכשרות.

 

פטור ממילואים

מבחינת זמנים, ייתכן ותקרא לשירות מילואים של מספר ימים עד למספר שבועות. על כן, רעיון המילואים עלול לפגוש אותנו במקומות שונים בחיים זאת לאחר שתרמנו כבר את חובנו לחברה. וכעת, יש לנו סיבה מספיק טובה לסרב להתייצבות.

קיימות לא מעט סיבות בהן אדם יכול לקבל פטור משירות המילואים בניהן: רקע דתי, לימודים אקדמאים, מצב בריאותי, גיל, חיי משפחה, הריון, מצפון ועוד.  אך, כל זאת ועדיין צה"ל עלול להערים קשיים בקבלת הפטור.

 

פטור על בסיס מצפוני

אנו שומעים על סוגיית המצפון בעיקר במקרים בהם נערים ונערות מועמדי גיוס מתנגדים לשרת בצה"ל בשל התנגשות השירות בערכיהם האידיאולוגים. בניהם, שימושו בכוח מזוין, מדיניות הכיבוש, דת ועוד.

עם זאת, השיח התקשורתי המתפתח חושף אותנו, הצופים לסיפורים קשים של חיילים המשתפים בחוויות טראומטיות משדה הקרב ומשירותם החרוטות בגופם עד היום וכיצד הצבא לא טיפל בהם כראוי כאשר נדרש לעשות זאת. אותן חוויות מהוות תפנית בתפיסת עולמם של המשוחררים מה שמביא אותם לשלול אידיאולוגית את שירותם במילואים. סיפורים כמו אלו, עלולים להוות סיבה לקבלת פטור על בסיס מצפוני.

 

עמדתו של צה"ל בנושא

קבלת פטור מטעמי מצפון זהו מלכתחילה סיפור לא פשוט הכולל בתוכו עמדה בלתי מתפשרת של צה"ל. ניתן לחשוב כי אדם אשר מילא את חובו לחברה ושירת כמצופה יקבל איזשהן הקלות בעת רצונו להשתחרר משירות המילואים. אך זוהי טעות, צה"ל מערים קשיים על שחרור משירות המילואים ועל אחת כמה וכמה אם זה נוגע לעמדות פציפיסטיות ומצפוניות ככל שיהיו.

על כן, בשל עמדתו הנחרצת של הצבא והתנגדותו לעמדות פוליטיות הסותרות את אופיו, על האדם להוכיח כי אכן עמדותיו כאלו וזהו חלק בלתי נפרד מאורח חייו דרך כל האמצעים הכשירים וגם אז, צה"ל לא יזדרז לאשר את הפטור.

 

אז איך עושים את זה?

יש המאמינים כי התפרעות ו"עשיית רעש" לשם קבלת הפטור הוא זה שיקצר את התהליך, אך זו טעות גמורה. צה"ל שמתקיים כארגון צבאי, לא פוליטי ולא דמוקרטי עלול רק להחריף את נחרצותו שלא להקל על תהליך קבלת הפטור בשל התנהגות שלא הולמת.

על כן, צריך לעשות זאת בדרך אחרת, מקצועית ומשפטית אשר תאשש כי את/ה בעלי ערכים אשר מנוגדים לערכי צה"ל ולקיחת חלק בשירות המילואים עלול לגרום לנזק בלתי הפיך עבורך.

קיימים ארגונים אשר מוכנים לסייע, לייעץ וללוות מבקשים פטור על בסיס מצפוני. "פרופיל חדש" זוהי תנועה המונה מאות פעילים בניהם עורכי דין, יועצים משפטיים, אקטיביסטיים חברתיים ועוד, אשר מתנגדים נחרצות למדיניות המיליטריסטית והלוחמנית של מדינה ישראל ומאמינים שיש לשנותה למדיניות של שלום באופן מוחלט. לכן, העמותה מלווה, מנחה ומייעצת לא/נשים המעוניינים לקבל פטור מצה"ל לאורך כל התהליך, בין אם על רקע מצפוני ובין אם על רקע בריאותי.

כמו כן, אנו ממליצים לשכור את שירותיו של עורך/ת דין אשר מאורה בנושא ויכול להנחות אתכם בצורה משפטית כיצד לפעול למען הגשת הבקשה לפטור ובאילו דרכים יש לפעול על מנת להוכיח כי אכן המקרה הוא בעל מאפיינים מצפוניים מוכחים העשויים לפגוע בתפקודכם.

 

לסיכום

קבלת פטור משירות המילואים מצה"ל אף פעם לא הייתה פשוטה בטח אם זה נוגע למניעים מצפוניים. אנו עדים דרך המדיה כי חיילים משוחררים משנים את דעותיהם כלפי הצבא בשל סיבות כאלו ואחרות מה שמביא אותם לעמדות פציפיסטיות המתנגדות נחרצות לפועלו של צה"ל. על כן, על מנת לקבל פטור על בסיס מצפוני יש להיעזר בגורמים חיצוניים אשר ילוו את התהליך בדרכו הנכונה ויעזרו להוכיח כי אכן סולם הערכים שלך מתנגש עם ערכיו של צה"ל ושירות במילואים עלול לפוגע בך.

פטור ממילואים על רקע מצפון
פטור ממילואים על רקע מצפוןפטור ממילואים על רקע מצפון

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!