פטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי

על פי חוק שירות הביטחון במדינת ישראל, כל אזרח או תושב ישראלי המגיע לגיל 18, חייב להתגייס לצה"ל.

מעבר לחובת הגיוס המצוינת בחוק, החוק כולל בתוכו מספר סעיפים המקנים פטור מגיוס לצבא.

אחד הסעיפים בגינם אפשר לקבל פטור משירות צבאי הוא פטור מטעמי הווי משפחתי דתי.

על מנת להשיג פטור זה יש לעבור מספר שלבים מול צה"ל, כל הפרטים בדרך להשגת הפטור במאמר הבא.

 

מי יכול לקבל את הפטור?

פטור מצה"ל מטעמי הווי משפחתי מוכר גם כפטור מדת והוא ניתן לנשים יהודיות אשר מצהירות על אורח חיים דתי. בעבר פטור זה היה ניתן באופן אוטומטי. לאחר שמלש"ביות (מועמדות לשירות ביטחון) ניצלו זאת על מנת לא להתגייס לצבא, צה"ל שינה את אופן קבלת הפטור. כיום מלש"ביות עוברות תהליך ארוך יותר בכדי להשיג את הפטור וצה"ל מצידו מפעיל חוקרים פרטיים על מנת לוודא שהן דוברות אמת. פטור זה ניתן גם לחיילות אשר חזרו בתשובה במהלך שירותן הצבאי ואורח חייהן החדש לא מאפשר להן לשרת בצבא. ניתן להגיש בקשה לפטור מטעמי הווי משפחתי אם הלך הרוח במשפחה הוא דתי בצורה אשר מונעת מהמלש"בית להתגייס לצבא.

 

איך מגישים בקשה לפטור מטעמי הווי משפחתי?

לאחר גיל 16.5 תקבלי בדואר צו ראשון. על פי צו זה יש להתייצב בלשכת הגיוס ולעבור תהליכי מיון שונים, אשר בעזרתם הצבא ממיין את המלש"בים לתפקידים המתאימים להם. במידה ואת או משפחתך מנהלים אורח חיים דתי תוכלי להגיש בקשה לפטור. את הבקשה יש להגיש עד 30 יום מרגע קבלת הצו הראשון. במידה ואת נמצאת בתהליך המיון לצה"ל תוכלי להגיש בקשה לפטור עד 90 יום לפני מועד הגיוס שנקבע לך. כדי לעשות זאת את צריכה לגשת לבית הדין הרבני ולהצהיר שם שיש לך קושי דתי לשרת בצבא. ההצהרה בבית הדין הרבני כוללת חתימה על תצהיר, לפיו את שומרת כשרות בבית ומחוץ לו, את לא נוסעת בימי שבת וישנם טעמים דתיים המונעים ממך להתגייס. לאחר החתימה על התצהיר יש להעבירו לצבא, כשהדרך המומלצת לעשות זאת היא באמצעות האזור האישי. פרטי התחברות לאזור האישי מופיעים על טופס הצו הראשון שהתקבל בדואר.

הגשתי בקשה לפטור, מה עכשיו?

בחלק מהמקרים שליחת תצהיר מספיקה ומזכה את המלש"בית בפטור משירות צבאי, אך ישנם לא מעט מקרים בהם הצבא מזמן מלש"ביות לראיון אישי בנוגע לפטור על רקע דתי. על רוב הבנות המזומנות לראיון אישי יש חשד כלשהו שמסרו תצהיר כוזב. חשד כזה יכול לעלות אם למדת בתיכון לא דתי, העלת תמונות לא צנועות לרשתות חברתיות או לא מעט אינדיקציות אחרות המעידות על אורח חיים חילוני. חשוב להדגיש שלא תמיד הזימון לראיון מבוצע בגלל סיבה מסוימת ולעיתים צה"ל מזמן בנות באופן אקראי.

 

ראיון מצהירת דת – מה קורה שם?

אם קיבלת זימון לראיון מצהירת דת, אין מה להיות בלחץ. הצבא בסך הכל רוצה לבדוק שאת אכן מנהלת אורח חיים דתי, וכאחת כזאת תוכלי לעבור את הראיון בקלות. במהלך הראיון תישאלי שאלות על אורח החיים שלך ושל בני משפחתך. כמו כן תידרשי לענות על שאלות אשר יעידו איך הדת באה ליידי ביטוי בחייך, כמו לדוגמה שמירת שבת, מוסד לימודים, לבוש צנוע, שמירת נגיעה ועוד. בנוסף לשאלות הללו יתכן ותצטרכי להסביר מהן הסיבות אשר מונעות ממך להתגייס לצבא. לאחר המענה על כל השאלות האלו, תישאלי שאלות ידע כללי בענייני דת.

 

קבלת או דחיית הפטור

לאחר השלבים הנ"ל צה"ל ישלח הודעה בדבר קבלת או דחיית הפטור. זמן קבלת ההודעה משתנה בהתאם לזמן הטיפול בבקשה ולמידע שצה"ל מעוניין לאסוף בקשר אליה. במקרים רבים צה"ל מפעיל אמצעים מיוחדים, על מנת לוודא שהמלש"בית אכן דתייה. לא כל האמצעיים הללו ידועים, אך חלק מהאמצעים המוכרים הם בדיקת הרשתות החברתיות ותשאול מורים שלימדו את התלמידה. במידה וצה"ל יקבל מידע המעיד שהתצהיר שהגישה המלש"בית הוא תצהיר שקרי, הוא ידחה את הפטור ותאלצי להתגייס כחוק. אם לאחר כל השלבים הללו צה"ל סבור שאת מנהלת אורח חיים דתי, הוא יאשר את בקשתך והפטור ישלח בדואר.

פטור מצה”ל מטעמי הווי משפחתי
פטור מצה”ל מטעמי הווי משפחתי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!