פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר

השירות הצבאי טומן בחובו מסע נפשי ואישיותי עצום.

אף על פי שישנם כאלו אשר מוצאים בו אושר ופיתוח אישי, ישנם כאלו אשר פשוט לא מסוגלים להתמודד עם תלאות המערכת הצבאית וקשיחותה המחשבתית.

בהתאם לזאת ישנם רבים אשר במצוקה רגעית נאלצים להפר את חוקי הצבא ולהפוך לעריקים.

אך מה עולה בגורלם של אותם עריקים? האם לעד הם אינם חלק מהצבא או שמא הם מגיעים עימו להסדר?

 

מה היא עריקות?

עריקות היא השלב שמגיע לאחר נפקדות, כשהאחרונה היא למעשה עזיבתו של חייל את המסגרת הצבאית ו/או סירוב לקבל את מרות הצבא ופקודותיו. אדם מוכרז עריק לאחר כי מסתמן לצבא כי אינו מתכנן לשוב ולהתייצב בצבא ולמעשה בשפה פשוטה, עריק הוא אדם אשר נמלט מהצבא. כאן צריך לעשות הפרדה בין עריקים אשר מלכתחילה בחרו שלא להתגייס, לבין אלו שהתגייסו אך לא סיימו את שירותם כדין – ונהפכו מחיילים לעריקים. כיוון שבעיני החוק הגדרתם אינה זהה – עריקים לעומת משתמטים.  סוגי עריקות
חייל אשר נמלט מהצבא ללא אישור למשך של עד כ-21 יום מוגדר כנפקד. עבירה אשר מוגדרת כעבירת משמעת שהעונש המקסימלי עבורה הינו כ- 35 ימי מאסר. ולכן צפוי כי גזר הדין וההליך השיפוטי יתנהל אך ורק בתוך יחידתו. לעומת זאת, חייל אשר נעדר מן הצבא למשך זמן ארוך יותר, העולה על 21 יום והנמשך עד לכדי 45 ימים, צפוי לעמוד למשפט בכלא צבאי, פרט למקרים נדירים בהם היחידה תתעקש לשפוטו בעצמה. עונש המאסר הצפוי לחייל שכזה נע בין מספר שבועות לכדי מספר חודשים בכלא הצבאי. יתרה מכך, עריקים אשר נמלטו מהצבא לפרק זמן ארוך מאוד – מספר רב של חודשים אם לא שנים, צפויים להישפט תחת סעיף – עריקות ללא כוונה לחזור, סעיף אש בגינו העונש המקסימלי כיום הינו 15 שנים (!), ובפועל כשנה מאסר בפועל.

 

כיצד אדם מפסיק להיות עריק?

כל עריק יכול לסיים בכל רגע נתון את תקופת עריקותו. מיותר לציין שכשאדם בוחר לערוק מן הצבא, חייו אינם הופכים לפשוטים בן רגע, ויש שיאמרו שאפילו מתחילים להסתבך. משפחת העריק לרוב נתונה ללחץ רב מצד הצבא, אשר מקפיד לשמור על קשר עימה ולעתים אף שולח שוטרים צבאיים אשר משמשים כלוכדי עריקים בכדי להשיבו. זאת ועוד, כי כל שוטר אשר עוצר עריק אף על פי כי אינו ידע שהוא כזה – רשאי לעצור אותו באשמת עריקות. כלומר, לאדם אין מנוח ברגע שבחר לערוק, ואדם מפסיק להיות עריק – כאשר הוא מסדיר את ענייניו עם הצבא. בין אם ההליך מתרחש ישירות מול הצבא בשיח דרך מפקדיו, או באמצעות העמדתו לדין והצטיידותו בעורך דין.

האם אוכל להשתחרר מהצבא מבלי לרצות עונש מאסר בפועל?

אף על פי כי הצבא אינו נוקט ביד רכה כלפי עריקים, ישנם מספר לא מבוטל של תיקים, בהם עריקים שנעדרו מהצבא למשך מספר רב של שנים שוחררו מבלי לרצות את עונשם. כאשר ישנם מקרים אשר מצריכים בחינה מחודשת את הנסיבות אשר גרמו לעריק לפעול כך מלכתחילה, במקרים אלו מומלץ להצטייד בעורך דין צבאי אשר בקיא בתקנות הצבא ובנסיבות הרלוונטיות לשחרור שכזה.

 

השלכות לטווח הארוך

ראוי לציין כי חייל אשר הורשע ונגזר עליו עונש מאסר בכלא צבאי צפוי לאבד הטבות אשר מגיעות לחיילי צה"ל, מתוקף היותם חיילים. לדוגמה, לוחם אשר זכאי מתוקף מעמדו למימון ממשלתי ללימודים גבוהים לכשישתחרר – מאבד הטבה זו אם במהלך שירותו ריצה עונש מאסר בכלא צבאי.

 

לסיכום

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם השלכות העריקות היא להימנע מממנה מלכתחילה. אך עם זאת היה וחייל נקלע אליה מסיבות כאלו ואחרות, יוטב לו אם יסדיר את ענייניו עם הצבא בהקדם האפשרי, בין אם באופן ישיר מול מפקדיו במקרים קלים, ובין אם באמצעות

פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר
פטור משירות וסגירת תיק עריקות ללא מעצר

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!