פטור משירות צבאי מטעמים נפשיים

בישראל קיים חוק גיוס חובה שמחייב כל אזרח בגיל 18 להתגייס לצה"ל.

אנשים רבים מרגישים שאינם כשירים לשרת בצבא בגלל סיבות בריאותיות, נפשיות, מטעמי דת, ועוד.

אחת מהסיבות הנפוצות לקבלת שחרור מהצבא היא סיבה נפשית.

חייל שמעוניין להשתחרר מסיבות נפשיות צריך לעבור מספר בדיקות על ידי גורמים מוסמכים בצבא שבסיומן הוא יקבל פטור וישתחרר מהצבא.

חיילים רבים מפחדים לקבל פטור מהשירות הצבאי בעיקר מתוך חשש שהשחרור יפגע בחייהם האזרחיים.

לפיכך, במאמר זה נסביר על תהליך קבלת פטור נפשי שימנע הידרדרות של החייל, ונבהיר שהשחרור לא יפגע בחיים האזרחיים של החייל.

 

מהו פרופיל 21?

הפרופיל הצבאי הוא אמצעי לדירוג הפוטנציאל והיכולת של האזרח שמתגייס למסגרת הצבאית. הפרופיל הצבאי נקבע על פי פרמטרים רבים לרבות: יכולות פיזיות, מצבים נפשיים ועוד. פרופיל 21 הוא הפרופיל הנמוך ביותר והוא משקף בעיות וליקויים פיזיים או נפשיים. אדם בעל פרופיל 21 אינו כשיר לשרת בצבא והוא יקבל פטור וישתחרר מהצבא.

 

כיצד תקבלו פטור נפשי מהצבא?

ניתן לקבל פטור נפשי מסיבות רבות כגון: דיכאון, חרדות, אישיות ילדותית, התמכרות, סכיזופרניה, מחלת נפש ועוד. על מנת לקבל פטור מסיבות נפשיות ולהשתחרר מהצבא יש לעבור מספר שלבים:

  1. פנייה לגורם מקצוע אזרחי: ראשית, מומלץ לפנות לפסיכיאטר או פסיכולוג אזרחי ולפרט בפניו את ההרגשות והבעיות הנפשיות שלכם. על מנת להמשיך בתהליך, עליכם לקבל מכתב המלצה מגורם מקצועי שימליץ על שחרורכם מהבא בגלל הבעיות הנפשיות שלכם.
  2. פגישה עם קצין בריאות נפש: לאחר קבלת מכתב ההמלצה, עליכם להגיש בקשה ולנסות לקבוע פגישה עם קצין בריאות הנפש. בנוסף, עליכם לדבר עם פסיכיאטר צבאי שיכול להמליץ על התאמת פרופיל נפשי.
  3. קבלת אישור סופי של ועדה רפואית: לבסוף, החייל יעבור ועדה רפואית שתקבע האם לשחרר אותו מהצבא. בעיות נפשיות נכללות בפטור הרפואי שתקבלו.

מדוע חשוב להיעזר בעורך דין צבאי מוסמך במשך התהליך?

אנו ממליצים לכם להתייעץ עם עורך דין צבאי מקצועי ומוסמך במשך התהליך כולו. עורך דין מנוסה יזרז את תהליך קבלת הפטור, ייעץ לכם בעת הצורך, וילווה אתכם מתחילת התהליך עד קבלת הפטור. העורך דין מכיר את גורמי בריאות הנפש הצבאים ולפיכך יוכל להפנות אתכם לגורמים המתאימים בעת הצורך. עורך דין צבאי ישפיע גם בעניינים המשפטיים ויבטל כתבי אישום על היעדרות והסתבכות עם המערכת הצבאית בגלל הבעיות הנפשיות.

 

כיצד יציאה מהצבא משפיעה על החיים האזרחיים?

  1. לימוד באוניברסיטה: בניגוד לדעה הרווחת, אדם ששוחרר מהשירות הצבאי בגלל פרופיל 21, יכול ללמוד בכל מוסד לימודים, ואסור לאוניברסיטה או למכללה להפלותו בגלל שחרורו המוקדם מהצבא.
  2. קבלת משרה בגוף ביטחון: במקרים מסוימים אדם בעל פרופיל 21 אינו יכול לקבל משרות בגופי ביטחון מסוימים.
  3. עבודה במוסדות ממשלתיים מסווגים: קבלה למוסדות ממשלתיים מסווגים שדורשת טופס ויתור סודיות לעיתים בלתי אפשרית עבור אדם בעל פרופיל 21.
  4. מחלות נפש חמורות: כאשר האדם חולה במחלת נפש חמורה מאוד, עלולות להיות עבורו מגבלות מסוימות שמתרחשות בגלל מחלת הנפש שלו, ולא בגלל הפרופיל הנמוך.
  5. שלילת רישיון נהיגה: בניגוד לדעה הרווחת, כל עוד הבעיה הרפואית או הנפשית שלכם לא מסכנת חיי אדם בעת נהיגתכם, השחרור מהצבא לא גורם לשלילת רישיון הנהיגה.
  6. קבלה לעבודה: קיים חוק שאוסר על מעסיקים לדרוש פרופיל צבאי ולהשתמש בו.

 

אם אתם מרגישים שאתם לוקים בבעיות נפשיות שמונעות מכם לשרת בצבא, פנו לעורך דין מוסמך והחלו בתהליך קבלת פטור נפשי מהצבא.

פטור נפשי מהצבא
פטור נפשי מהצבא

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!