שימוש בסמים בצבא

כולנו זוכרים את החייל מהבסיס שלנו שהיה מעשן סמים בבסיס.

כולם ידעו על כך ולרוב העלימו עין.

אבל מה אנחנו באמת יודעים על שימוש בסמים בצה"ל?

 

עד כמה זה בעייתי להשתמש בסמים בצבא?

על פי חוקי המדינה השימוש בסמים הוא אסור באופן כללי, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בארגון צבאי. צה"ל חורט על דגלו את ערכי המשמעת ולכן מחמיר בענישה על עבירות מסוג זה. העונש יכול להגיע לחודשי מאסר רבים, הורדה בדרגה ואף רישום פלילי. עם זאת, מספר בלתי מבוטל של חיילים בוחר לקחת את הסיכון ולהשתמש בסמים. מדוע הם עושים זאת?

 

שימוש בסמים בצבא מסיבות נפשיות

חיילים רבים שנתפסו משתמשים בסמים בצבא הסבירו כי סיבת השימוש הייתה "כדי להירגע". כידוע, המערכת הצבאית יכולה להיות מלחיצה ומבלבלת. השגרה לרוב עמוסה, אחריות רבה מוטלת על כתפי המשרתים, והציפיות מהם גבוהות. בסופו של דבר, אל לנו לשכוח כי מדובר בנערות ובנערים צעירים, שסיימו זה עתה את בית הספר ונכנסים למסגרת חדשה ונוקשה. השימוש בסמים בצבא, נראה מזמין ומפתה עבורם מאי פעם ולעיתים הם טועים לחשוב שזהו הפתרון לתחושותיהם.

 

זה לא שווה את זה

השימוש בסמי קנאביס הוא הנפוץ ביותר בקרב צעירים, ומוכר כגורם לתחושת "היי" ולרוגע. תחושות אלה, בעת ביצוע משימות במסגרת התפקיד הצבאי הן כמובן בעייתיות ומסוכנות. תפקוד לקוי או אי דריכות של החייל בעת ביצוע תפקידו, עלולות להוות סכנת נפשות. לא רק בביטחון האישי של החייל מדובר כאן, אלא גם בביטחון המדינה.

ואם כולם יקפצו מהגג?

עישון של סמים לעיתים נתפס כהתנהגות חברתית. בבסיס, חברים "מגלגלים" יחד, מעבירים מאחד לשני ו"שורפים" את הזמן בכיף. בדרך כלל זה התופעה מתחילה מחייל או שניים אך עלולה להתרחב בקלות. כולם רוצים להיות חלק מהחבר'ה וכאן מתחיל תפקידו של הלחץ החברתי. כך, לעיתים גם החיילים הממושמעים ביותר מגיעים לעשן סמים. לכן, יש חשיבות רבה בזיהוי מוקדם של התופעה ועצירתה בזמן.

 

נסיונות מניעה

צה"ל משקיע משאבים רבים בהעברת תכני חינוך לחיילים, ביניהם תכנים שמטרתם למנוע את השימוש בסמים. מגוון סדנאות, הרצאות וסרטים מועברים בבסיסים השונים, במטרה לנסות למנוע ולמגר את התופעה. לעיתים, צה"ל משלב הרצאות אורח של מכורים לשעבר שמגיעים לספר את סיפורם האישי. בהרצאות מסוג זה, יש חיבור אישי יותר לחיילים ולכן זו שיטה יחסית אפקטיבית. למרות כך, אנו יודעים שזה לא תמיד זה מספיק.

 

לדעת לבקש עזרה

לסיכום, חשוב ביותר להדגיש בפני כל חייל בצבא – צריך לדעת לבקש עזרה. יש לידע את החיילים שבמידה והם חשים תחושות חרדה ולחץ, תמיד ניתן לדבר עם גורם מקצועי כמו קב"ן, פסיכולוג, או יועץ. סמים הם לא פתרון, ומעבר לכך שהשימוש בהם אסור – הוא גם מסוכן ועלול להחמיר את המצב.

שימוש בסמים בצבא
שימוש בסמים בצבא

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!