תביעות פרופיל רפואי

הרגע המרגש הגיע והגעתם לראשונה ללשכת הגיוס לצו ראשון. במהלך יום המיונים תעברו מתחנה לתחנה ותישאלו אין ספור שאלות.

כל זה על מנת שהצבא יוכל להכיר אתכם ואת כישוריכם טוב יותר ולתת לכם תפקיד שמתאים לכם.

אחת התחנות שלא מעט מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון) חוששים ממנה היא הבדיקה אצל הרופא הצבאי וקביעת הפרופיל.

חשוב לנו שתגיעו לצו הראשון רגועים ולכן ריכזנו עבורכם את כל מה שצריך לדעת על קביעת הפרופיל.

 

הפרופיל הרפואי

הפרופיל הרפואי בצבא ניתן על ידי רופא צבאי ומהווה שקלול של נתוניו הרפואיים של החייל. הוא נקבע עוד לפני הגיוס לצה"ל, אך יכול להשתנות במידה והיה שינוי במצבו הבריאותי או הנפשי של החייל. הפרופיל ניתן בצורת מספר, כשהפרופיל הגבוהה ביותר שחייל יכול לקבל הוא 97 והנמוך ביותר הוא 21. כמו כן לפי הפרופיל ניתן לקבוע מהי מידת ההתאמה והכשירות של החייל לשרת בתפקידים מסוימים. כך לדוגמה, חייל עם פרופיל 64 או נמוך ממנו לא יכול לשרת כלוחם. במידה ולמלש"ב אין בעיות רפואיות, הפרופיל שלו יקבע כבר בצו הראשון והוא יוכל לברר אותו באזור האישי שלו באתר צה"ל.

 

איך נקבע הפרופיל?

לפני ההגעה לצו הראשון עליכם למלא שאלון רפואי ולמלא אותו יחד עם רופא המשפחה שלכם. בבדיקת הרופא בצו הראשון תתבצע בדיקה מקיפה, במהלכה יבדקו המשקל, הגובה, לחץ הדם, פלטפוס, קשיי נשימה ועוד. בנוסף תתבצע בדיקה גופנית והסתכלות על הדרך בה אתם הולכים ומתכופפים. הרופא הצבאי הוא זה שיקבע את הפרופיל. לכן במידה ויש לכם בעיות רפואיות, כדאי להביא מסמכים חתומים על ידי מומחים לצו הראשון. מצב אפשרי הוא שהרופא ירצה לקבל נתונים נוספים ויפנה אתכם לבדיקות המשך.

מה משמעות הפרופיל שקיבלתי?

הפרופיל נקבע על ידי חיל הרפואה במהלך השנים ואין למספרים משמעות מלבד הגדרת המצב הרפואי של החייל. במידה של בעיה רפואית קלה יתווסף סעיף ליקוי אך הפרופיל לא בהכרח ירד.

  1. פרופיל 97 – בריא לחלוטין. לחייל אין מגבלות והוא כשיר לשרת בכל היחידות, אלא אם קיים סעיף ליקוי אשר עלול להשפיע על קבלה ליחידות מסוימות.
  2. פרופיל 82 – בריא, אך בעל מגבלה קלה
  3. פרופיל 72 – בעל מגבלה בינונית
  4. פרופיל 64 – כשיר לשרת כתומך לחימה, מפרופיל זה ומטה לא ניתן לשרת ביחידות קרביות.
  5. פרופיל 45 – פרופיל זה אינו מאפשר שירות בתפקידי לחימה או אחזקה.
  6. פרופיל 25 – מתנדב. פרופיל הניתן לחיילים שהתנדבו לשרת בצה"ל, על אף שלפי הפרופיל שקיבלו אינם כשירים לשירות.
  7. פרופיל 24 – לא כשיר לשירות באופן זמני, לרוב בשל פציעה או ניתוח.
  8. פרופיל 21 – לא כשיר לחלוטין. ניתן לבקש להתנדב ולעלות את הפרופיל ל25.

 

איך אפשר להשפיע על הפרופיל שאקבל?

הפרופיל נועד להתאים לכם את התפקיד המתאים ביותר עבורכם מבחינה בריאותית. כך למשל חיילים בעלי מחלות שמגבילות אותם לא יוכלו לשרת בשירות קרבי אשר דורש כושר גופני גבוה. זו גם הסיבה שלא כדאי לשקר לצבא אודות מצבכם הרפואי, מעבר לכך ששקר כזה עלול לגרור עונשים כבדים מצד הצבא. במידה וקיבלתם פרופיל שאתם לא מרוצים ממנו, ניתן להגיש ערעור לצה"ל והנושא יעלה לדיון נוסף אצל ועדה רפואית.

 

איך מערערים על פרופיל צבאי?

לאחר שהבנתם שהפרופיל שקיבלתם לא מתאים לכם, בין אם הוא נמוך או גבוה משציפיתם, תוכלו להגיש ערעור לצה"ל עד חודש מיום קביעת הפרופיל. בערעור יש לפרט את הסיבות להגשת הבקשה ולצרף אליו מסמכים מרופאים מומחים על המצב הרפואי. את הערעור ניתן להגיש דרך המייל או אתר האינטרנט של יחידת מיטב. לאחר הטיפול בפנייתכם תקבלו הודעה ובה יהיה רשום אם הפנייה אושרה או לא. במידה והפניה אושרה, תקבלו זימון לוועדה רפואית. חשוב לציין כי על אף שהשם ועדה רפואית מרמז על מספר רופאים, לרוב היא מונה רופא אחד שמקבל את ההחלטה.

חשוב לשים לב שאתם מגישים את הערעור במהירות, על מנת לא לפספס את חלון ההזדמנויות שניתן לכם לעשות זאת. כמו כן נסחו את הערעור בצורה עניינית ורשמית, על מנת שיבינו שאתם רציניים ויתייחסו אליו בהתאם. וודאו כי הטפסים שיש בידכם מספיקים ומכילים את כל המידע הנדרש, זאת מאחר והחלטת הועדה תקבע על סמך מסמכים אלו והבדיקה הרפואית.

 

תביעות פרופיל רפואי

לא פעם חיילים לוקחים עורך דין על מנת לקבל עזרה בהגשת הערעור. ניתן לראות סיוע זה בעיקר בקרב חיילים או מלש"בים אשר קיבלו פרופיל 21 ומעוניינים לחזור לצבא, או כאלו שקיבלו פרופיל 45 ולדעתם לא כשירים לשרת. חשוב לשים לב שבכל מצב של הסתייעות בעורך דין, הוא לא רשאי להיכנס יחד עמכם לוועדה הרפואית.

 

דחיית ערעור

במידה והערעור שהגשתם לא התקבל, לא תהיה לכם ברירה אלא להתגייס עם הפרופיל המקורי שניתן לכם. נעודד אתכם עם העובדה שגם כחיילים ניתן להגיש ערעור על פרופיל רפואי. ניתן לעשות זאת דרך רופא היחידה במידה ויש שינוי במצב הרפואי. במידה והרופא יראה לנכון הוא יפנה אתכם לוועדה רפואית ושם ידונו מחדש בקביעת הפרופיל המתאים ביותר. למעשה גם אם לא קיבלו את הערעור שלכם כמלש"בים – הכל עוד פתוח.

תביעות פרופיל רפואי
תביעות פרופיל רפואי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!