חובת נימוק מכתב פיטורים

עבור עובדים רבים פיטורים הם תהליך לא פשוט אשר עשוי לכלול תחושות קשות ולהיות מלווה בקשיים כלכליים ואי וודאות רבה.

מסיבה זאת קיימת בארץ חקיקה רבה אשר מסדירה את הליך הפיטורים ומחייבת את המעסיק לפעול על פי כללים ברורים ובאופן שיאפשר לעובד המפוטר להתאושש במהרה מאובדן מקור ההכנסה שלו.

כללים אלו נוגעים בין היתר למכתב הפיטורים שהעובד מקבל וגם לחובה של המעסיק לפרט את הסיבה לפיטורים.

במאמר הבא נפרט את החשיבות של שני נושאים אלו בהליך הפיטורים ונסביר מה החוק אומר לגביהם.

 

מה החשיבות של מכתב פיטורים ומה הוא צריך לכלול

בהתאם לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, על מנת לפטר עובד על המעסיק לשלוח לו מכתב פיטורים. מכתב הפיטורים צריך לכלול את תאריך מתן המכתב, את תאריך כניסת הפיטורים לתוקף ולהיות חתום על ידי המעסיק. מקובל לציין במכתב הפיטורים את תאריך עריכת השימוע לפני פיטורים ולעיתים יש התייחסות במכתב לסיבת הפיטורים, אך אין זה בגדר חובה. החשיבות הרבה של מכתב הפיטורים טמונה בין היתר בעובדה שעל מנת לקבל דמי אבטלה מביטוח לאומי על העובד המפוטר להציג מכתב פיטורים.

 

היכן יש לנמק את הסיבה לפיטורים

כאמור אין המעסיק מחויב לפרט את סיבת הפיטורים במכתב הפיטורים אך אין זה אומר שאין המעסיק חייב לנמק את סיבת החלטתו לעובד. על פי החוק בישראל, מעסיק שמעוניין לפטר עובד חייב לערוך לו שימוע לפני פיטורים. על הזימון לשימוע להימסר מראש, בכתב ולהכיל פירוט של כל השיקולים בגינן המעסיק חושב לפטר את אותו העובד. הסיבה לכך שהמעסיק נדרש לפרט בכתב את המניעים לפיטורים טמונה ברצון לאפשר לעובד הזדמנות להגן על עצמו, להתייחס לטענות של המעסיק כלפיו ולהציג את הדברים מנקודת מבטו.

מה ניתן לעשות במידה והמעסיק מפר את הזכויות שלי

לעיתים מעסיקים מסוימים לא יוציאו את הפיטורים לפועל כפי שמחייב אותם החוק, לא ינמקו את סיבות הפיטורים בכתב בזימון לשימוע או יפטרו עובד ללא הודעה מוקדמת מראש. במקרים שכאלה עובדים רבים עשויים להשלים עם המצב ממגוון רחב של סיבות. חלקם לא מודעים לכל הזכויות שלהם ואחרים לא ידעו כיצד להתנהל בסיטואציה לא מוכרת שכזאת, לפנות למעסיק ולדרוש את המגיע להם. החדשות הטובות הן שבמקרים שכאלה בהם הדברים לא ברורים דיים ניתן לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי. עורך דין דיני עבודה מנוסה ידע לייעץ מתי כדאי לפעול ומתי אין סיכויי הצלחה טובים, מתי כדי לפנות למעסיק ולהסדיר את המחלוקת מולו ומתי כדי לפנות להליך משפטי רשמי.

פיטורים הם מאורע רגיש אך בהחלט לא סוף העולם. אם המעסיק שלכם מבקש לפטר אותכם חשוב מאוד שתדעו מה מגיע לכם ותשימו לב שהמעסיק שלכם פועל בהתאם לכל החוקים במדינת ישראל שמטרתם להגן עליכם. במידה ואתם חשים שהמעסיק שלכם לא פועל בצורה כשרה פנו לייעוץ מקצועי אצל עורך דין לדיני עבודה.

חובת נימוק מכתב פיטורים
חובת נימוק מכתב פיטורים

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!