עורך דין ותפקידו במערכת האזרחית במדינת ישראל

אחד המקצועות המכובדים ביותר בעולם בכלל ובמדינת ישראל בפרט, הוא מקצוע עריכת הדין. מדובר במקצוע מורכב, הדורש השכלה משפטית ייחודית, כאשר בנוסף לה מחויב כל מי שמעוניין לעסוק בפועל במקצוע עריכת הדין, לעבור תקופה של חונכות או התמחות – סטאז' בלע"ז. בשורות הבאות נעסוק בתפקידים של עורך הדין ובתחומי ההתמחות האפשריים של עורכי דין לאחר שסיימו את הלימודים ואת הסטאז'. מהי תקופת ההכשרה של עורך דין? מהן הדרישות הנוספות מעורך הדין בתום תקופת הלימודים האקדמיים? אילו תחומי התמחות אפשריים קיימים עבור עורך דין שסיים את תקופת ההתמחות שלו? להלן התשובות.

 

תקופת הלימודים וההתמחות בדרך לרישום כעורך דין

על מנת להפוך לעורך דין, חייב מי שמעוניין בתחום לסיים תקופת לימודים אקדמיים הנמשכת כשלוש וחצי שנים. לכאורה מדובר במשימה קלה, אבל למעשה מדובר באחת המשימות הקשות ביותר. מאן דהו המעוניין ללמוד עריכת דין באחד המוסדות האקדמיים דווקא, צריך להיות בעל ממוצע ציונים גבוה מאד, על גבול הבלתי אפשרי. זאת, בגלל התחרות העזה על כל מקום באוניברסיטאות. מנגד, אם התקבל, הוא ייהנה משכר לימוד נמוך ומהיכולת לקבל מלגות שונות למימון חלקי או מלא של הלימודים. עם זאת, חשוב לציין שרמת הלימודים באוניברסיטאות היא גבוהה מאד וחלקה מתנהל גם באנגלית. מנגד, מי שלא התקבל לאוניברסיטה יכול להתחיל ללמוד באחת המכללות המעניקות גם הן תואר אקדמי במשפטים. שכר הלימוד שם גבוה, אבל הסטודנטים נהנים מהקלות כאלה ואחרות בדרך לתואר. משהשלים הסטודנט את חוק לימודיו האקדמיים, הוא חייב לעבור תקופת התמחות לפני שיוכר באופן רשמי כעורך דין. אם תרצו להרחיב על תחום המשפטים הכנסו לפורטל שקוף ותקראו בהרחבה. ההתמחות מתבצעת אצל עורך דין בכיר או במשרד עורכי דין. עם תום ההתמחות, שלרוב נמשכת כשנתיים, יוכר המתמחה כעורך דין לכל דבר ועניין.

תחומי ההתמחות השונים של עורך דין

ככל שאדם מתקדם בתחום האקדמי, הוא נוטה להתרכז יותר ויותר בתחומים ספציפיים. הדבר נכון במשפטים, ברפואה, וכן בתחומי ידע אחרים. ברפואה למשל יש רופא כללי, יש אורטופד ויש אורטופד המתמחה בעיקר במפרקים. דבר דומה מתרחש אצל עורכי הדין, כאשר כל עורך דין בוחר לעצמו את ההתמחות הספציפית התואמת את האופי וההעדפות שלו. עורך דין אחד יתמחה בדיני עבודה, ואילו עמיתו יתמחה בדיני ממונות. כיון שבמרבית תחומי החיים נדרשים העוסקים בהם להתדיינות משפטית מעת לעת, ישנו מספר גדול של תחומי התמחות משפטיים. מלבד התחומים שהוזכרו לעיל, ניתן למנות גם ביטוחים, לשון הרע, רשלנות רפואית, מיסים ועוד מגוון רחב ובלתי נדלה של תחומי התמחות ספציפיים. ואולם עורכי הדין היותר מוכרים בעולם בכלל ובישראל בפרט, הם דווקא עורכי הדין המתמחים בתחום הפלילי. עריכת דין היא מקצוע קשה שהרכישה שלו כרוכה בהשקעה ניכרת של זמן וממון כאחד. עם זאת, מדובר בתחום עיסוק מספק ומתגמל מבחינה כלכלית, אם עורך הדין משכיל לפלס את דרכו המקצועית בחכמה.

 

עורך דין ותפקידו במערכת האזרחית במדינת ישראל
עורך דין ותפקידו במערכת האזרחית במדינת ישראל

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!