הפחד ממשטרה צבאית: מעצרים בזמן חקירה ואיך משתחררים מהם

המשטרה הצבאית

כל חייל ששירת בצבא זוכר את החשש הגדול והפח משוטרים צבאיים, הם מסתובבים בלבוש מאיים ומעופפת מעליהן הסמכות לעשות בנו כרצונם. מהרגע שדורכים בצבא נאמר לנו בבירור – אנחנו לא אזרחים יותר, אלא חיילים ומכאן שזכויותינו שונות. גם ההליך המשפטי בצבא, נופתע לגלות, מתנהל בצורה מעט שונה מההליך האזרחי וחשוב שנדע ונתכונן לכך. לא מעט מקרים תועדו של חיילים שלא הכירו את הזכויות והחובות שלהן במהלך משפטים בצבא והרגישו שאבל גדול נגרם להם וכמו כן גם תחושת טראומה נגרמה בהליכים שאל מול הפרקליטות הצבאית ובעיקר מול השוטרים הצבאיים.

 

חוקי יסוד בהליך המשפטי הצבאי שחשוב שנכיר – מעצרים בזמן חקירה

אם מתעורר חשד סביר כי חייל ביצע עבירה שהיא "בת מעצר", הוא יוכל להיעצר על ידי שוטר צבאי ללא צו שופט. תוקפו של מעצר זה יהיה לתקופה של – 24 שעות וניתן להביאו אל מול שופט צבאי בכדי להאריך את מעצרו ל – 48 שעות. חשוב להדגיש דבר חשוב גם אם ישנו צו שופט, חוקי מצח ומשטרה צבאית ידאגו לעצור את החשוד במפתיע וללא התראה מוקדמת. במהלך הליכים משפטיים צבאיים ישנם הליכים גורפים ולא מרחמים שנקבעים ללא כל קשר אם הורשע המואשם או לא, כגון- הורדה בדרגה, הורדה בשכר וכיוצא מזה. מובן לציין שכאשר המואשם מחזיק בחפצים גנובים בדגש על כלי נשק ובנוסף כאשר החשוד מהווה סכנה או איום, ייעצר ללא צו. מטבע המורכבות שבחקירות ברוב המקרים המעצרים מתארכים עד לתקופה של 15 ימים ולא תעלה מעל 30 ימים.

 

גם בצה"ל מגיע לי עורך דין!

על העורך דין הצבאי המייצג אותנו במשפט אל מול התביעה יש אפשרות לטעון לשחרורנו או גם לצמצם משמעותית את שהייתנו בימי מעצר. כיוצא בזה, יש להתבסס על עורך דין מנוסה בדיני צבא, שבקיא בסעיפים וידע לעזור לנו בצורה מדויקת אל מול הפרקליטות הצבאית. בכדי למנוע העמדה ארוכה במעצר יש להצביע על פגמים בתשתית הראיות וכך תצטרך התביעה הצבאית לגבש הוכחות שיבססו השארת החייל במעצר. יש להכיר את האופציה שעומדת בפני החייל לדרוש מההליך המשפטי שיכול לאפשר לו להעביר את ההשגחה עליו לבסיס סגור ובכך להימצא בתנאי שירות אך לא בביתו לאורך כל ההליך עד שיאפשרו לו אחרת לפי הליך המשפט.

ובקיצור:

אל תתפשרו על עורכי הדין שלכם, הבינו שאתם עומדים מול הליך מורכב ומדוקדק מול הפרקליטות הצבאית שמתנהלת בצורה מתחשבת אומנם לרוב אך נוקשה ושונה מההליך האזרחי והכי חשוב המנעו מראש מהיתקלויות מול גורמי השיטור של הצבא כי זה אף פעם לא נעים.

 

הפחד ממשטרה צבאית מעצרים בזמן חקירה ואיך משתחררים מהם
הפחד ממשטרה צבאית מעצרים בזמן חקירה ואיך משתחררים מהם

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!