מעבר ליומיות קרוב לבית

מעבר ליומיות קרוב לבית יכול לשנות שירות של חייל מן הקצה אל הקצה. משירות קשה ומייסר, השירות יהפוך לנעים וידידותי מה שישפר את המוטיבציה של החייל, את תנאיו הבסיסיים ויתרום, בסופו של יום, גם לחייל וגם למערכת. המעבר ליומיות אינו פשוט כלל וכלל. לשם כך, כפי שניווכח לדעת, יש לשכור את שירותיו של עו"ד צבאי מומחה.

 

פרופיל צבאי

צבא ההגנה לישראל קובע פרופיל רפואי עבור כל חייל. הפרופיל הרפואי נמוך משפיע על היחידות בהן יוכל החייל לשרת ועל אילו בהן הוא יהא מנוע מלשרת. קיימים שמונה פרופילים רפואיים צבאיים, כאשר הגבוה ביותר בהם הוא פרופיל 97 והנמוך ביותר הינו פרופיל 21.

חייל אשר נקבע לו פרופיל 97, 82 או 72 יוכל לשרת בשירות קרבי מלא. חייל בעל פרופיל 97 יוכל לשרת בכל יחידה שהיא, חיילים עם פרופיל 82 יוכלו לשרת בחי"ר אך לא בסיירות ובעלי פרופיל 72 יוכלו לשרת בשריון, בתותחנים, בחיל הים או ביחידות הגבולות אך לא בחטיבות החי"ר. עם זאת, כללו של דבר, כל החיילים בעלי פרופיל 72 ומעלה יהיו מיועדים לשירות קרבי.

שירות קרבי אינו מאפשר, כמובן, מעבר ליומיות קרוב לבית. חייל קרבי נדרש לשרת בבסיס סגור בו הוא שוהה במהלך השבוע. מרבית הבסיסים מצויים בדרום, בגבול הצפון, בבקעה או במקומות מרוחקים אחרים ולא קרוב לבית.

אשר על כן, חייל בעל פרופיל 97, 82 או 72 יצטרך להוריד פרופיל לשם השלמת מעבר ליומיות קרוב לבית. להלן נלמד כיצד ניתן להוריד פרופיל, בסיועו של עו"ד צבאי מומחה.

הפרופיל הבא לאחר 72 הוא פרופיל 64. פרופיל 64 לא מאפשר שירות במרבית היחידות הקרביות כלוחם, אך מתיר שירות כתומך לחימה. שירות כתומך לחימה מצריך גם הוא שירות בבסיס סגור, מה שלא מאפשר מעבר ליומיות קרוב לבית. עם זאת, בעלי פרופיל 64 יוכלו להגיע ביתר קלות לתפקידים עורפיים לחלוטין, בהם שירות בתפקיד יומיות הינו סביר ונפוץ יחסית. אשר על כן, בעל פרופיל 64 אינו מחויב להוריד פרופיל לשם מעבר ליומיות קרוב לבית.

מתחת לפרופיל 64, מצויים פרופיל 45 – פרופיל המאפשר שירות עורפי בלבד, פרופיל 25 – פרופיל עבור מתנדבים בצה"ל, פרופיל 24 – פרופיל זמני עבור מיועדים לגיוס, מלש"בים, אשר חוו פציעה או ניתוח ופרופיל 21 המעניק פטור משירות צבאי. כל אחד מהפרופילים הללו מאפשר מעבר ליומיות קרוב לבית ולא מצריך הורדת פרופיל.

 

רמות ת"ש

קריטריון שני על פיו נקבע אופי השירות, הוא רמת הת"ש, תנאי השירות, של החייל. חיילים הזקוקים לכך יכולים לקבל הקלות בתנאי שירות, החל מהקלות ת"ש 1 וכלה בהקלות ת"ש 7. רמות ת"ש אלו קובעות מגבלות על שירותו של החייל באופן המסייע לו לצלוח את השירות בצורה פשוטה יותר. רמת הת"ש נקבעת על פי מצב נפשי, מצב סוציו אקונומי או מצב בריאותי של קרובים ממדרגה ראשונה של החייל. ישנן 6 רמות ת"ש בצה"ל. נסקור את הרמות השונות ואת משמעותן.

 

1. ת"ש 1

רמת ת"ש 1 קובעת כי החייל מנוע מלשרת בשירות קרבי. זאת, גם אם הפרופיל שלו הוא 72 ומעלה. רמת הת"ש ניתנת, פעמים רבות, על סמך קביעות של קצין בריאות נפש (קב"ן) באשר להתאמה לשירות קרבי.

 

2. ת"ש 2

ת"ש ברמה 2 קובע כי לא זו בלבד שהחייל מנוע מלשרת שירות קרבי אלא גם שהוא יישן לפחות שני לילות בשבוע בבית. בכך, מצטמצם סל התפקידים עבור החייל ומובטח לו לקבל תפקידים עורפיים יותר שלא יצריכו סגירה של שבתות. גם ת"ש 2 עודנו אינו מבטיח מעבר ליומיות קרוב לבית.

 

3. ת"ש 3

ת"ש 3 מבטיח לינה של 3 לילות בבית החייל. מעבר לכך, ת"ש 3 קובע כי החייל לא ישרת בבסיס אשר המרחק שלו עולה על 100 קילומטרים מבית החייל. בכך, החייל מתקרב למעבר ליומיות קרוב לבית, אך לא באופן מלא. זאת, מאחר שהבסיס קרוב יחסית אל הבית וכמעט חצי מלילות השבוע הוא יישן בביתו, אך לא כל יום במהלך השבוע יחזור החייל הביתה.

 

4. ת"ש 4

ת"ש 4, המזכה את החייל בלינה של 4 לילות בבית ושירות בבסיס במרחק של לכל היותר 100 קילומטר מבית החייל, יכול להינתן על ידי קצין בריאות נפש בלבד. זאת, בניגוד לתנאי השירות הקודמים אשר יכולים להינתן גם על ידי מש"קית ת"ש ביחידה. מכיוון שכך, מדובר בתנאי שירות אשר מורכב יותר לקבלם. המעוניין בת"ש 4, רצוי שיפנה לעו"ד צבאי מומחה.

 

5. ת"ש 5

כפי שיכולתם לנחש, ת"ש 5 מבטיח לינה של 5 לילות בבית החייל. כמו כן, השירות יהיה בבסיס הקרוב לבית החייל באופן יחסי. חשוב לדעת כי הצבא רשאי להשאיר את החייל בבסיס בשבת, ככל שיצא הביתה ב-5 לילות אחרים לאורך השבוע.

 

6. ת"ש 7

רמת הת"ש הבאה היא ת"ש 7. ת"ש 7 מבטיח לחיילים המקבלים מעמד זה מעבר ליומיות קרוב לבית. החייל לא יישן בבסיס כלל ואף לא יבצע תורנויות לילה בבסיס. מי שמעוניין במעבר ליומיות קרוב לבית זקוק לת"ש 7 ולשם כך עליו לפנות לעו"ד צבאי מנוסה ומומחה.

 

רמת ת"ש לינה בבית זכויות נוספות
1 ת"ש 1 לא זכאי פטור משירות קרבי
2 ת"ש 2 שני לילות בשבוע אין
3 ת"ש 3 שלושה לילות בשבוע שירות בבסיס קרוב לבית
4 ת"ש 4 ארבעה לילות בשבוע שירות בבסיס קרוב לבית
5 ת"ש 5 חמישה לילות בשבוע שירות בבסיס קרוב לבית
6 ת"ש 7 כל לילה בשבוע שירות בבסיס קרוב לבית

 

עו"ד למעבר ליומיות קרוב לבית

חייל המעוניין במעבר ליומיות קרוב לבית, לא יצליח להשלים את המעבר לבדו. הוא לא יוכל לפנות למפקד שלו, לבקש בנימוס ולקבל את מבוקשו. כדי להשלים את המעבר, יהיה עליו לפנות אל עו"ד המתמחה בדיני צבא. עורך הדין ינחה את החייל מה לדרוש מהמפקדים, לאילו וועדות לפנות ואיזה מיצגים וראיות להציג במטרה לקבל את מבוקשו. כאמור, בעל פרופיל גבוה ינסה להוריד פרופיל. במקביל, החייל, באמצעות בא כוחו, יוביל לקביעת ת"ש 7 עבור החייל המעוניין במעבר ליומיות קרוב לבית.

 

הורדת פרופיל

לצורך הורדת פרופיל לחייל בשירות, יש לכנס עבורו וועדה רפואית. עורך הדין ינחה את החייל כיצד לדרוש וועדה שכזו. עורך הדין ינחה את החייל כיצד להוביל לקביעת וועדה ואילו ממצאים יש להציג בפניה, לשם קביעת פרופיל חדש שאינו מתאים לשירות קרבי.

 

ת"ש 7

רמת ת"ש 7 נקבעת אצל קב"ן. עורך הדין יסייע לחייל להגיע לפגישה שכזו, ינחה אותו אילו ממצאים להציג המוכיחים מצב בריאותי, מנטלי או כלכלי של המשפחה המחייבים מעבר לשירות בתפקיד יומיות הקרוב לבית. כך, עורך הדין הצבאי יסייע לחייל להשיג את מבוקשו.

למאמר בנושא: איך לצאת מהצבא על נפשי? לחצו כאן >>>

 

לסיכום

לסיכום, כדי להשלים מעבר לתפקיד יומיות קרוב לבית, על החייל להשיג הקלות בתנאי השירות. ההקלה הרצויה הינה הקלת ת"ש 7, הקובעת כי החייל יישן שבעה לילות בשבוע בביתו וכן ישרת בבסיס אשר המרחק שלו מבית החייל אינו עולה על 100 קילומטרים. עורך הדין הצבאי יסייע לחייל להשיג את מבוקשו, תוך פעולות משפטיות נכונות אל מול המערכת הצבאית. בהצלחה!

מעבר ליומיות קרוב לבית
מעבר ליומיות קרוב לבית

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!