נהלים בבית דין צבאי

במידה וחייל ביצע עבירה חמורה במהלך שירותו הצבאי, או עבירה שלקצינים ביחידה בה הוא משרת אין את הסמכות לשפוט – החייל נדרש להישפט בפני בית הדין הצבאי.

בית הדין הצבאי הוא מקום מקצועי שמתנהל כבית משפט לכל דבר, ובהתאם לכך יש לו נהלים ברורים וצורת התנהגות מסוימת שנדרשת מהחייל.

במאמר זה נדון בנהלי בית הדין הצבאי.

 

אילו עבירות עשויות להגיע לכדי משפט מול בית הדין הצבאי?

כאמור, לא כל עבירה שחייל עשוי לעבור תגיע אל פתחי בית הדין הצבאי. ישנן עבירות קלות יחסית, שבהן ישנם קצינים בתוך יחידתו של החייל שרשאים לשפוט לתת עונשים במקרה הצורך. במקרים אלו העונשים יהיו לרוב קלים, ולא יגררו פתיחת תיק פלילי לחייל.

עם זאת, ישנן עבירות שחורגות מהסמכות הפנים יחידתית – בדרך כלל עבירות יותר חמורות (כמו סחר בנשק, למשל). עבירות אלו מופנות לחקירת מצ"ח, ואת ממצאי החקירה מקבל לידיו פרקליט צבאי – שנדרש להכריע בגורלו של התיק. הפרקליט יכול להחליט לסגור את התיק ולזכות את החייל, להעמידו רק לדין משמעתי, או להמשיך את ההליך בבית הדין הצבאי.

 

מהו השוני בנהלים בין בית דין צבאי לבית משפט אזרחי?

בית דין צבאי דומה מאוד במאפייניו לבית משפט אזרחי – ובעצם הוא מהווה בית משפט פלילי לכל דבר. כמו בכל בית משפט, הנאשם עומד מול השופטים ונדרש להילחם על חפותו.

השוני העיקרי בין בתי הדין הוא שבבית הדין הצבאי, הרכב השופטים הוא אנשי צבא שמשמשים כשופטים צבאיים (בניגוד לבית משפט אזרחי בו השופטים הם כמובן לא אנשי צבא), וכן עורך הדין שמייצג את התביעה הוא איש צבא שלרוב משרת בפרקליטות הצבאית.

כמו כן, בית הדין הצבאי מוסמך לדון רק בעבירות החמורות ביותר מבין העבירות שחייל עשוי לבצע במהלך שירותו הצבאי (שכן עבירות קלות יותר, כאמור, יכולות להישפט במעמד פנים יחידתי או להסתפק בדין משמעתי). בית הדין לא יכול לשפוט עבירות קלות יותר (כמו עבירות משמעת).

זכות החייל לייצוג משפטי

ככלל, בכל הליך משפטי הנאשם רשאי לקבל ייעוץ וייצוג של עורך דין. משפט צבאי בפני בית הדין הצבאי אינו שונה – החייל יכול לשכור עורך דין שיעמוד לצידו לאורך כל הדרך, ידאג שכל זכויותיו מתמלאות וינסה להקל על העונש אותו החייל עתיד לקבל.

סוג העבירות היחיד בו החייל אינו זכאי לייצוג משפטי הן עבירות משמעת. בכל סוג אחר של עבירות מומלץ מאוד לכל חייל לנצל את זכאותו לייצוג של עורך דין. זכאות זו מתחילה כבר בשלב חקירת מצ"ח, ונמשכת עד לשלב בו בית הדין גוזר את דינו של החייל הנאשם.

חשוב להתעכב על נקודה זו, כיוון שמרבית החיילים שמגיעים להליך משפטי אינם מכירים את נהלי ההליך – זו כנראה תהיה הפעם הראשונה שהם יאלצו להתמודד מול הליך שכזה. אי לכך, יש צורך רב בכך שלא יעשו טעויות בדרך – שכן כל טעות עלולה לגרום נזק לחייל ולהחמיר את גזר הדין שהוא יקבל.

עורך דין צבאי, שעוסק באופן יום יומי במקרים בהם חיילים מגיעים להישפט בפני בית הדין הצבאי, מכיר לעומק את הנהלים השונים ואת הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התביעה – ובמקרים רבים עשוי לגרום לכך שהעונש שייגזר על החייל יהיה נמוך יותר.

חשוב לזכור שבית הדין הצבאי מתפקד כבית משפט פלילי, ולכן התיק הפלילי ילווה אתכם גם לאחר שחרורכם מהצבא. המלצתנו החמה היא להימנע ככל יכולתכם מלהגיע למעמד זה מלכתחילה!

נהלים בבית דין צבאי
נהלים בבית דין צבאי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!