ייצוג בבית דין צבאי

בית דין צבאי הוא כמו בית משפט פלילי אזרחי.

חייל עשוי למצוא את עצמו במשפט בבית דין צבאי, במידה וביצע עבירה חמורה – שהוחלט להעמיד עליה את החייל לדין פלילי.

כמו בכל בית משפט פלילי, גם החייל הנאשם רשאי (ואף נדרש) להיות מיוצג על ידי עורך דין.

 

אילו עבירות הן בעלות פוטנציאל למשפט פלילי?

רשימת העבירות שקיימות בצה"ל נמצאת בחוק השיפוט הצבאי – שם גם נמצאים העונשים שקבועים בצד כל עבירה. בחוק זה ישנן עבירות רבות, וביצוע של חלקן יכול להגיע גם עד מספר שנות מאסר בכלא.

חלק מהעבירות השכיחות ביותר שחיילים נשפטים עליהן בבית הדין הצבאי הן עבירות ביטחוניות (כאלו שעשויות לסכן את ביטחון המדינה ולחשוף סודות צבאיים), עריקות מהצבא (כלומר, אי הופעה בבסיס הצבאי ללא סיבה מוצדקת, לתקופה של מעל 20 ימים) ועבירות נשק (כמו סחר בנשק או שימוש בנשק ללא רשות).

עם זאת, לא כל עבירה תגיע לבית הדין הצבאי. למעשה, מרבית העבירות שחיילים מבצעים נחשבות קלות יותר, ואינן מגיעות לבית הדין הצבאי.

 

על ההליך שלפני ההחלטה לשפוט בבית הדין

כאמור, לא כל עבירה שחייל מבצע מגיעה הישר לבית הדין הצבאי. ישנו הליך שיש לעבור לפני כן – ורק בסופו מתקבלת ההחלטה האם להעמיד את החייל לדין פלילי או לא.

במידה ומדובר בעבירה "קלה", כמו עבירת התנהגות או עבירת משמעת – ככל הנראה שהחייל יישפט בתוך יחידתו, על ידי קצין מהיחידה שמוסמך לתת עונשים וסנקציות לחיילים.

במידה ומדובר בעבירה חמורה יותר, הטיפול בה מועבר לידי מצ"ח – המשטרה הצבאית החוקרת. בסיום החקירה, מצ"ח מעבירים את הממצאים לידי הפרקליטות הצבאית, שם צריכה להתקבל ההחלטה האם לסגור את התיק ולזכות את החייל, האם העונש יהיה רק משמעתי, או שמא העבירה חמורה מספיק כדי להעמיד את החייל לדין פלילי בבית הדין הצבאי.

חייל רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין כבר בשלב של חקירת מצ"ח, והייצוג הופך להיות קריטי יותר במידה והפרקליט הצבאי מחליט להעמיד את החייל לדין פלילי. חשוב לדעת זאת, שכן חיילים רבים נכנסים להליך משפטי מבלי להיות מיוצגים על ידי גורם מקצועי – ונגרם להם נזק רב בשל כך.

 

חשיבות בחירת עורך הדין הצבאי

ככלל, כל הליך משפטי צריך להיות מלווה בתמיכה וייצוג של עורך דין – שישמור על זכויותיו של הנאשם, ידאג שהטיפול בתיק שלו מתבצע ללא עיכובים וללא משוא פנים, וישתמש בכליו המקצועיים על מנת לנסות ולהפחית מהעונש ומחומרת המעשה שנעשה.

כאשר הנאשם הוא חייל במסגרת שירותו הצבאי, בחירת עורך הדין היא קריטית אף יותר. לא כל עורכי הדין מבינים בתחום הדין הצבאי, ולכן חשוב מאוד לבחור בעורך דין שמכיר את רזי המערכת הצבאית (ובייחוד את מערכת המשפט הצבאית), יודע כיצד היא פועלת ומה הם המאפיינים הייחודיים שלה.

בחירת עורך הדין צריכה להיעשות במקצועיות ולאחר בדיקה מעמיקה של היצע עורכי הדין הצבאיים, על מנת שתזכו בטיפול ובייצוג הטוב ביותר למקרה שלכם. חשוב לבדוק את מספר שנות הניסיון של עורך הדין, את הכשרתו המקצועית, ולבחון מקרים קודמים בהם הוא ייצג חיילים מול בית הדין הצבאי.

הליך משפטי בצבא זו חוויה לא נעימה שיכולה להימשך לתקופה ארוכה, ולכן חשוב שתדאגו לעצמכם לתנאים הטובים ביותר שתוכלו להשיג. כניסה להליך משפטי ללא נוכחות עורך דין, או בחירה של עורך דין שאינו מנוסה עם מערכת המשפט הצבאית – עשויה לפגוע בעתידכם ובגזר הדין שתקבלו.

ייצוג בבית דין צבאי
ייצוג בבית דין צבאי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!