עריקות ללא עונש

צה"ל מעניש בחומרה עריקים וחיילים הנעדרים משירות צבאי ללא סיבה מוצדקת.

ההשלכות לעריקות עלולות להיות רחבות ולהשפיע לא רק על חייו של החייל בעת שירותו הצבאי, אלא גם לגרור השלכות באזרחות.

עם זאת, בשנים האחרונות יושמו שינויים הנוגעים לזכויות משפטיות של חיילים שמביאים לכך שלעיתים ההליך המשפטי יסתיים ללא פגיעה בעתידו של החייל.

במדריך זה נרחיב על כל מה שצריך לדעת בנושא עריקות, והשלכות שעלולות להיות לכך.

 

מיהו עריק, ומה ההבדל בין עריק לנפקד?

עריקים ונפקדים עוברים שניהם עבירה של היעדרות לא מורשית משירות צבאי, כאשר ההבדלים המרכזיים בניהם נוגעים למשך זמן ההיעדרות וכן ליחידה ממנה נעדר החייל. להלן מספר הבדלים בין נפקד לעריק:

נפקד:

כל חייל שנדרש להתייצב ביחידה מסוימת ואינו עושה זאת. במקרה זה מתחילה היחידה נוהל עריקות, ועליה לשלוח נציגים לבית החייל פעמיים לפחות בתוך 14 יום. על נציגי היחידה לבקר בבית החייל כדי לוודא שהוא מודע לעבירה וכן כדי לבדוק אם יש לנפקדות סיבה מוצדקת.

 

עריק:

לאחר שני ביקורים בבית החייל (גם אם נציגי היחידה לא ראו את החייל ואף אם הדלת לא נפתחה בפניהם) ישאירו נציגי היחידה מכתב בביתו ובו הודעה על עבירת עריקות הנחשבת לפלילית, וחובת החייל להתייצב ביחידה. מהיום ה-21 לעריקות הטיפול בעברה יוצא מידי היחידה ועובר למשטרה הצבאית, כאשר עד היום ה-60 יישלחו לוכדי עריקים לבית החייל.

מה העונש על עריקות מהצבא?

שופטים צבאיים לרוב לא נוהגים בסלחנות על עבירות עריקה שכן מדובר בעבירה חמורה העלולה לגרור עונש קשה. עריקות עלולה לגרור עונש מאסר בבית כלא צבאי עד משך של 15 שנים, ובמידה והעריק נעדר ליותר מ-71 יום הוא יישפט בבית דין צבאי ויירשם לו רישום פלילי במשטרת ישראל.

חשוב לציין כי אין עונש אחיד על עריקות, והעונשים הניתנים תלויים בנסיבות וגורמים רבים כגון משך העריקות, האם החייל התייצב לאחר העריקות, האם היו היעדרויות בעבר, האם יש נסיבות מקלות כגון מצב משפחתי קשה ועוד.

 

השלכות העריקות בחיים האזרחיים

רישום פלילי:

משך הרישום הפלילי תלוי בחומרת העריקות, ולעיתים יינתן רישום פלילי מופחת שיימחק לאחר 5 שנים. רישום פלילי עלול לפגוע באפשרויות התעסוקה של החייל המשוחרר, בעיקר אם מדובר במשרות ביטחוניות וממשלתיות.

 

ימי "דפוק":

ימי העריקות וכן הימים בהם ריצה החייל את עונשו בכלא הצבאי לא נספרים כימי שירות צבאי, והמשמעות לכך שיום שחרורו של החייל מצה"ל ישתנה והשירות יוארך.

 

שלילת זכויות:

חייל שהורשע בעריקות לא מאבד זכויות קבלת פיקדון ומענק. עם זאת, במידה ושוחרר החייל מהצבא בטרם עת, ייתכן וזכויותיו ישללו בהחלטת מפקד מיט"ב. שלילה זו תתרחש רק במידה והחייל שוחרר טרם זמנו בגין אי התאמה או התנהגות רעה.

 

האם ישנן עבירות עריקות ללא עונש?

לרוב עריק יקבל עונש משמעותי. עם זאת, בשנים האחרונות התבצעו שינויי חקיקה ואכיפה לטובת חיילים כגון קיצור משך מעצר עד להבאה בפני שופט ושינוי רף ההעמדה לדין בגין עבירות עריקות או השתמטות כך שנפקדות למשך זמן שבעבר היה נחשב לעריקות חמורה כבר לא נחשב כך כיום.

בנוסף, נסיבות שונות עשויות לגרום לכך שהחייל ייצא ללא עונש, כגון מצב משפחתי קשה, מחלה, גורמי רווחה ועוד.

 

האם כדאי להתייעץ עם עורך דין במקרה של עריקות?

התשובה היא – בוודאי. חשוב מאוד עבור העריק לקבל ייעוץ מעורך דין הבקיא בתחום זה שיסייע לו להתמודד עם ההליכים העומדים בפניו. התנהלות נכונה עשויה לגרום לקבלת עונש מופחת ובמקרים מסוימים אף לפטור את העריק מעונש בכלל.

פרופיל 21
פרופיל 21

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!