"חיים בחו"ל – עריקים בארץ: הסדרת מעמדם הצבאי של עריקי חו"ל"

כשאזרח ישראלי מגיע לגיל 16, הוא מתחיל בתהליך המיון והשיבוץ לצבא ההגנה לישראל. אולם, לא כל האזרחים הישראליים אשר מלאו להם 18 שנים מתייצבים בלשכת הגיוס הקרובה לביתם לטובת השירות צבאי. בדרך כלל, השתמטות או עריקות משירות צבאי הינן עבירות שדינן מאסר, אך מה קורה במצב בו מועמדים צעירים לשירות ביטחון חיים מחוץ לישראל ונחשבים לעריקים?

 

עריקים בחו"ל – למה הכוונה?

עריק חו"ל הוא כל מועמד לשירות בטחון אשר שהה בחו"ל בכל תקופת עריקותו מצה"ל.

 

למי זה נוגע? – מי עשוי להיחשב "עריק חו"ל"?

צעירים בעלי אזרחות ישראלית (גם אם אינה האזרחות היחידה ברשותם) המתגוררים מחוץ למדינת ישראל יכולים לבקש מעמד מיוחד המקנה להם פטור מהשירות הצבאי מאחת ממספר סיבות.

 

יליד חו"ל

האחת, צעיר שהוא "יליד חו"ל", כלומר נולד במדינה זרה, כאשר לאחד (או יותר) מהוריו אזרחות ישראלית והוא התגורר מחוץ למדינת ישראל באופן רציף עד שמלאו לו 16 שנים.

בן מהגרים

סיבה נוספת היא צעיר שהוא "בן מהגרים", כלומר משפחתו החליטה להגר מישראל ולהעתיק את מקום מגוריהם למדינה אחרת, והוא עזב עמם את המדינה. כיוון שמדובר בקטין, מדובר במעמד מיוחד שנועד למנוע מצב שבו הצעיר נאלץ לעזוב את משפחתו המתגוררת בחו"ל. צעיר יזכה למעמד "בן מהגרים" רק באם עזב עם משפחתו את מדינת ישראל בטרם מלאו לו 16, והתגורר במדינה בה הם שוהים לפחות עד שמלאו לו 18. עם זאת, במידה וישוב הצעיר ויתגורר במדינת ישראל לתקופה של מעל שנה ברציפות, מעמדו כ- "בן מהגרים" יבוטל והוא יידרש לשירות צבאי.

 

בן שליחים

הסיבה השלישית אינה מעניקה פטור מלא משירות צבאי, אך במידה והצעיר הינו "בן שליחים", ז"א צעיר השוהה עם לפחות אחד מהוריו בחו"ל מתוקף היותם מבצעים תפקיד ציבורי, פרטי, או ממשלתי מטעם מדינת ישראל – אזי שניתן לאפשר את דחיית תאריך הגיוס של המועמד לזמן מאוחר יותר מחזרתו לישראל.

באם הצעיר ו/או הוריו לא הסדירו את מעמדו תחת את הסיבות הנ"ל בטרם נדרש להתייצב לשירותו הצבאי, המלש"ב ייחשב עריק חו"ל.

 

למה להסדיר את המעמד?

בראש ובראשונה – כדי לאפשר לעריק לבקר בישראל בעתיד. במידה ומעמדו לא יוסדר, העריק מסתכן במעצר בהגעה לגבולות המדינה, וכמשתמע מכך גם בהשלכות מורכבות ולא בהכרח נעימות.

 

הסדרת המעמד בדיעבד

הליך הסדרת המעמד היא הליך משפטי לכל דבר, ובאם בקשת העריק תדחה – עשויות להיות סנקציות משפטיות ואף עונש מאסר.

ראשית, חשוב לציין כי עריק חו"ל יוכל לנסות להסדיר מעמדו בדיעבד רק במידה והוא תואם לאחת ההגדרות המופיעות מעלה. באם אכן כך הדבר, ייאלץ העריק להיעזר בעורך דין ולנהל בעזרתו הליך משפטי שיסייע להוכיח את זכאותו למעמד המיוחד.

כמו כן, כדי להסדיר את מעמדו – על העריק להתייצב פיזית מול הגורמים הרלוונטיים בארץ, מה שהופך את העניין לבלתי אפשרי לצעירים אשר עדיין מתגוררים בחו"ל.

 

לסיכום

צעירים המתגוררים בחו"ל עשויים לקבל מראש פטור מחובת השירות הצבאי, אך באם לא ביצעו מראש את הסדרת מעמדם הם עלולים לקבל מעמד של עריקי חו"ל. במקרה כזה, ימנעו מהם ביקורים בארץ עד אשר יסדרו את מעמדם. את הסדרת המעמד בדיעבד ניתן לעשות באמצעות שירותיו של עורך דין מתאים שיוכל לנהל בעבורם את ההליך המשפטי בהצלחה.

“חיים בחו”ל – עריקים בארץ הסדרת מעמדם הצבאי של עריקי חו”ל”
“חיים בחו”ל – עריקים בארץ הסדרת מעמדם הצבאי של עריקי חו”ל”

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!