טיפול רפואי לקוי בחיילים בכלא 4

כניסה לכלא אף פעם לא יכולה להיות חיובית. שלילת העצמאות, היחס של המפקדים והיעדר הביקורים, כל אלו נסבלים לעומת הטיפול הרפואי שמקבלים הכלואים בכלא 4.

לא פעם נשמעים ליקויים אודות הטיפול הרפואי בכלואים, לפעמים מקרים אלו מסתיימים גם במוות.

 

בסיסי כליאה צבאיים

בצה"ל ישנם שני בסיסי כליאה: בסיס כליאה 394 ובסיס כליאה 396, המוכרים גם ככלא 4 וכלא 6. כלא 6 הוא הצפוני מבין השניים וממוקם בעתלית, לעומת זאת כלא 4 ממוקם בבסיס צריפין שבמרכז הארץ. בכל אחד מבסיסי הכליאה יש מספר פלוגות, כאשר פלוגות הבנים מופרדת מפלוגת הבנות. אל בסיסי הכליאה מגיעים חיילים אשר חייבים במעצר וניתן לסווגם לקבוצות שונות.

 

מי הם העצורים בכלא 4?

קבוצה מספר אחת היא קבוצת העצורים לפני משפט, או בקיצור על"מ. חיילים אלו ממתינים לגזר הדין ועצורים עד לסיום ההליך המשפטי המנוהל כנגדם. לעיתים, חוזרים החיילים לכלא 4 להארכת מעצרם עד לתום המשפט. עצורים רבים מעדיפים להישאר בכלא 4 הממוקם במרכז, בכדי להקל על בני משפחתם הבאים לבקר אותם. סיבה נוספת שחיילים מעדיפים להיות בסטטוס על"מ היא שבמצב זה מפקדיהם לא יכולים להגדיל את ימי הכליאה שלהם ולהעמידם לדין משמעתי בשל התנהגות לא הולמת בכלא.

בשתי הקבוצות האחרות מדובר בחיילים לאחר משפט. בקבוצות אלו ניתן למצוא חיילים חבושים וחיילים אסירים. חייל חבוש הוא חייל אשר נידון ביחידה ממנה הגיע לעונש מחבוש, ההליך המשפטי מתבצע בצבא, ואין רישומים אודותיו באזרחות. לעומת זאת, משפטו של אסיר מתנהל בבית הדין הצבאי ובסיומו ישנו רישום פלילי, אשר יופיע במאגרי המשטרה ועלול להשפיע על החייל בהמשך חייו.

 

המרפאה בכלא 4

בבסיסי הכליאה הצבאיים ישנן מרפאות שתפקידן להעניק טיפול רפואי לחיילי הבסיסים. בכדי להגיע למרפאה יש צורך להירשם לחובש פלוגתי יום מראש, במידת הצורך החובש יפנה את הכלוא לרופא. ההמלצות לכלוא אשר נוטל תרופות באופן קבוע או זקוק לטיפול רפואי, הן להביא עימו מסמכים רפואיים המעידים על כך. עם כניסת החייל למעצר, הוא יכול לבקש לפגוש את רופא הכלא. לא פעם ניתן לשמוע על טיפול רפואי לקוי בכלא 4, ולכן כדאי לחיילים שיש בידיהם תרופות להביא אותן איתם ולא להסתמך על מרפאת הכלא.

ליקויים רפואיים בכלא 4

בשנים האחרונות היו לא מעט מקרים של טיפול רפואי לקוי בכלא 4, חלקם אף הובילו למוות שניתן היה למנוע. אומנם מצה"ל נמסר שהם עושים מאמצים לשיפור המצב, אך בפועל לא ניכרים שינויים משמעותיים. חיילים רבים שנכלאו בכלא 4, מעידים על זמן המתנה ארוך ולא סביר לבדיקת רופא, על בדיקות חובש לא מקצועיות ועל קבלת תרופות אשר לא מתאימות למקרה.

 

חיילת שהתלוננה על כאבים ומתה

אחד המקרים המזעזעים שקרו לפני מספר שנים בכלא 4 הוא על חיילת שהגיעה לכלא לאחר משפט על שימוש וסחר בסמים. במהלך מעצרה החיילת התלוננה בפני מפקדיה על קשיי נשימה, כאבים בחזה וחולשה כללית, ואלו הפנו אותה לקבלת טיפול אצל החובש הפלוגתי. כשהחיילת הגיעה למרפאת הכלא ופגשה בחובש היא קיבלה ממנו אקמול ושוחררה. יום לאחר מכן החיילת הגיעה לרופא הכלא לבדיקה, במהלכה סיפרה לו שבנוסף לכאבים והקושי הנשימתי, היא סובלת גם משלשולים. הרופא שיחרר את החיילת גם הוא, וביום שלאחר מכן מצאו את החיילת מחוסרת הכרה.

לא מדובר על מקרה יוצא דופן בכלא 4, שכן מפעם לפעם נשמעים קולות חיילים ומשפחותיהם אודות הליקויים הרבים בכלא. כך לדוגמה כלוא שנאסר בשל עריקות והתלונן שאינו חש בטוב, מפקדיו התעלמו מתלונותיו עד שלבסוף התמוטט ומת.

 

חיילי כלא 4 לעומת החיילים בבסיסים

לטענת גורמים בצבא בבסיסי הכליאה יש יותר רופאים משאר הבסיסים בצה"ל, זאת בכדי לענות על צורכי הכלואים ולנהוג עימם ברגישות הנדרשת. ההבדל העיקרי הוא שהכלואים לא יכולים לצאת מהבסיס ולקבל טיפול רפואי באופן פרטי או על ידי רופאים אחרים מאלו המטפלים בהם בבסיס. כך למעשה חייל שקיבל טיפול לא הולם בכלא, ככל הנראה לא יקבל טיפול אחר. ההמלצה שלנו היא להצטייד בתרופות, מרשמי רופא וכל מסמך רפואי שיוכל לעזור לכם טרם הכניסה לכלא. עם הכניסה לכלא כל כלוא עובר מפגש עם גורם רפואי, שם תוכלו להציג את המסמכים. בנוסף במידה ואינכם חשים בטוב ולא מקבלים מענה מהרפואה בבסיס, נסו להודיע על כך לקרוב משפחה אשר ינסה לטפל בעניין או אפילו להתערב מרחוק. המערכת מלאת תקווה שלא תזדקקו לכך ומאחלת המון בריאות לכולם.

טיפול רפואי לקוי בחיילים בכלא 4
טיפול רפואי לקוי בחיילים בכלא 4

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!