ביקורים בכלא הצבאי – המדריך המלא

אם עברתם על אחת מהעבירות הצבאיות שבזמן שירותכם הצבאי, וקיבלתם עונש של מאסר בפועל – תרצו את זמן המאסר בכלא 4 שנמצא בבסיס צריפין, או בכלא 6 שנמצא סמוך לעתלית.  במאמר זה נביא בפניכם את המידע על בתי הכלא הצבאיים ועל ביקורים בכלא הצבאי במידה וקרוביכם נמצאים במאסר.

 

עבירות צבאיות נפוצות

חייל מגיע לכלא צבאי במידה והוא עבר על אחת מפקודות הצבא, על אחת מהעבירות שנמצאות בחוק השיפוט הצבאי או על החוק הישראלי באופן כללי.

ניתן לומר שמרבית העבירות שחיילים מבצעים בעת שירותם הצבאי אינן חמורות מספיק כדי לקבוע להם עונש מאסר בפועל – עונש זה מושת על עבירות חמורות, שמערבות פגיעה בחיי אדם או בבטחון המדינה.

דוגמה לעבירות שכאלו הן למשל עבירות של סחר בנשק (כאשר חייל מוציא נשק מהבסיס שלו ללא אישור או ידיעה של מפקדיו, ומוכר אותו לגורמים זרים – שעשויים להיות עוינים למדינת ישראל ולפגוע באזרחיה), עבירות סמים (על חיילי צה"ל חל איסור מוחלט להשתמש בסמים בזמן שירותם), גילוי סודות צבאיים שעשויים לפגוע בפעילות צה"ל ומערכות הביטחון, וכיוצא באלו.

 

ביקורים בכלא הצבאי

בתי הכלא הצבאיים שייכים לצבא (ובאחריותם של המשטרה הצבאית), וככאלו לא ניתן להיכנס אליהם ללא אישור.

 

תיאום הביקור

אישור הביקור צריך להינתן על ידי חמ"ל הכלא הצבאי. לכל אחד מבסיסי הכליאה הצבאיים ישנו חמ"ל משלו, ולכן צריך לתאם מול החמ"ל הרלוונטי לכם. ניתן לתאם ביקור בכלא רק לאחר שבוע מהמועד בו החייל נכלא. לאחר מכן, החייל זכאי לקבל מבקרים פעם בשבועיים.

הגבלות שונות לביקור

כל ביקור מוגבל בזמן של כ- 30 דקות, ומספר המבקרים לא יכול לעלות על ארבעה בני משפחה ומבקר אחד שלא נמנה עם בני המשפחה. חייל נשוי זכאי לתדירות ביקורים גבוהה יותר של בן/בת הזוג.

רק בני משפחה מדרגה ראשונה רשאים לבקר את החייל בכלא הצבאי (הורים, אחים, ילדים מעל גיל 16). אליהם רשאי, כאמור, להצטרף גם מבקר שאינו בן משפחה (כמו בן או בת זוג).

לפני הביקור כל המבקרים יידרשו להציג תעודה מזהה, ולהירשם בכניסתם לכלא.

 

הכנסת ציוד לכלא הצבאי בעת הביקור

הכנסת ציוד צריכה להיות מתואמת מראש עם החמ"ל של בית הכלא הצבאי, והיא צריכה להיות לפי רשימה מוגדרת של פריטים שמאושרים להכנסה לכלא.

בין הפריטים שמותרים להכנסה לכלא בעת הביקור נמצאים חולצות ומכנסיים (אך יש לוודא שהם אינם בעלי כפתורים או רוכסן, שאסורים להכנסה), הלבשה תחתונה, ספרים, שעון, תמונות, כפכפים, מוצרי רחצה בבקבוק שקוף ועוד.

בין הפריטים שאסורים להכנסה לכלא בעת הביקור נמצאים חפצים דליקים או שבירים, בגדים המכילים כפתורים או רוכסן, חפצים חדים, כרית, כלים חד פעמיים, איפור, מעיל, מכשירי חשמל, כסף, סיגריות ועוד.

יש לציין שחל איסור להכניס אוכל לכלא בעת הביקור (גם לא קופסאות שימורים או מוצרים סגורים וארוזים). החייל הכלוא מקבל מזון בכלא, ואף סכום כסף על מנת שיוכל להשתמש בו לקנייה בשק"ם שבכלא (ולכן לא ניתן להכניס גם כסף בעת הביקור).

רשימת הציוד שמותר ואסור להכניס לכלא בעת הביקור מתעדכנת מפעם לפעם, ולכן יש לוודא מול החמ"ל של הכלא שהמוצרים שאתם מתכננים להביא אכן מאושרים להכנסה.

 

שלילת הזכות לביקור

באופן כללי, כל כלוא רשאי לקבל מבקרים לאורך כל תקופת כליאתו (בהתאם למגבלות הזמן והמבקרים כמובן), אך זכות זו עשויה להישלל ממנו עקב התנהגות לא ראויה בזמן שהותו של הכלוא בכלא הצבאי.

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!