אחריות בית החולים במקרים של רשלנות רפואית

תביעת רשלנות רפואית יכולה להיות מוגשת כנגד איש מקצוע רפואי שהתרשל במתן טיפול וגרם לנזק. יחד עם זאת, בנוסף לתביעה כנגד האדם שהתרשל, ניתן להגיש גם תביעות רשלנות  רפואית כנגד בית החולים, שהתרשל בתפקידו להעניק טיפול ראוי והולם לכל המטופלים ולעמוד בחובת הזהירות כלפיהם.

 

מה היא רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא כל מקרה בו נגרם נזק למטופל, כתוצאה מטיפול רפואי רשלני, כלומר טיפול שחורג מהנורמות המקובלות בתחום או סוטה מפרקטיקה של רופא סביר בנסיבות המקרה. במקרים שבהם הטיפול הרשלני או העדר טיפול נדרש, נגרם על ידי גורם מקצועי ברור, כמו רופא מנתח, אחות חדר מיון או סניטר או בעל מקצוע רפואי אחר, ניתן להגיש תביעה נגדו, אולם ישנם מקרים שבהם לא ברור מי הוא הגורם המקצועי האשם – כמו למשל, סירוב לקבל מטופל בחדר המיון או שחרור מוקדם מדי של חולה מאשפוז – במקרים כאלה ניתן לתבוע את בית החולים בעזרת עו"ד רשלנות רפואית.

 

מי אחראי על רשלנות רפואית?

כאמור, התשובה לשאלה הזו לא ברורה לחלוטין: לכל אחד מאנשי המקצוע המטפלים בבית החולים יש חובת זהירות מול המטופלים שלו ואחריות אישית מקצועית במקרה של התרשלות שגרמה נזק, אבל במידה שהרופא, האח או איש מקצוע אחר עושים את עבודתם כעובדים של מוסד רפואי, האחריות מוטלת גם על בית החולים. במקרים בהם מדובר על רופא עצמאי שעובד בבית חולים בהסדר, במסגרתו אינו מועסק על ידי בית החולים, ייתכן בהחלט שהתביעה על רשלנות רפואית תהיה תביעה אישית נגד בעל מקצוע מתרשל מסוים.

 

אחריות שילוחית או חובת הטיפול הראוי

לבית החולים יש למעשה שני סוגים של אחריות כלפי המטופלים – ראשית, מוטלת על בית החולים עצמו חובת הטיפול הראוי, כלומר – בית החולים מחויב לספק טיפול רפואי מקצועי למטופלים תוך נקיטה בכל אמצעי זהירות סביר כדי להימנע מנזק למטופל. בית החולים אחראי גם על קיומה של סביבה בטוחה בבית החולים. בנוסף לחובת הטיפול הראוי ולחובת הזהירות, בית החולים הוא גם המעביד של הרופאים וצוותי הרפואה שעובדים פה, ולכן, יש לו אחריות שילוחית על עובדיו – כלומר, אם רופא מועסק על ידי בית החולים והתרשל במסגרת עבודתו, גם לבית החולים יש אחריות משפטית.

 

מי מחליט נגד מי מגישים את התביעה?

עורך דין מומחה, יוכל לייעץ לכם, לאחר בירור מי הוא הגורם האחראי לרשלנות, אותו יש לתבוע אבל חשוב לזכור שבישראל יש שלושה סוגים של בתי חולים – במקרה של רשלנות רפואית בבית חולים ממשלתי, התביעה תוגש נגד משרד הבריאות שאחראי על הפעלת בית החולים. אם בית החולים מופעל על ידי אחת מקופות החולים – הקופה תהיה הנתבעת ובמקרה של בית חולים פרטי – התביעה תהיה נגד בית החולים עצמו או נגד מפעיליו.

 

לסיכום

נושא הרשלנות הרפואית ותביעות בגינו, עלול להיות מורכב להבנה ולטיפול, זו הסיבה שבגללה חשוב לפנות כבר בשלב מוקדם לעורך דין שמתמחה בתחום הרשלנות הרפואית ולקבל ייעוץ וליווי מקצועיים.

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!