הורדת / העלאת פרופיל ל-72

רבים מהמועמדים לגיוס רוצים לשרת ביחידה קרבית, ויש להם מוטיבציה להיות לוחמים בשטח בתפקידים מאתגרים. עם זאת, יש מקרים רבים שהפרופיל שנקבע להם אינו מאפשר להם לשרת בתפקידים קרביים מלאים כפי שהם חולמים לעשות. כזה הוא פרופיל 72. הוא מכשיר גיוס לתפקידים קרביים ותומכי לחימה, אבל אינו מספיק כדי להתגייס לסיירות. ניסיון להעלות את הפרופיל הצבאי הוא הליך ארוך ולא קל, אולם עם עזרה מתאימה וסיוע של עורך דין מומחה לדין הצבאי – הדבר אפשרי.

על פרופיל 72, מתי ניתן להעלות או להוריד אותו, וכיצד – במאמר הבא.

 

הפרופיל הצבאי

הפרופיל הצבאי הוא הערכה של המצב הרפואי הגופני והנפשי של המועמד לגיוס לצבא. הפרופיל נקבע על פי הצהרותיו של המועמד, על פי תוצאות הבדיקות הרפואית שלו, ועל פי ליקויים שנמצאו לו. כל בעיה רפואית משפיעה באופן כזה או אחר על הפרופיל וכפועל יוצא מכך על ההתאמה שלו לתפקידים השונים בצה"ל. יש מגבלות רפואיות שנחשבות ליקויים רפואיים שאינם פוגמים בשיבוץ לתפקיד, ויש מגבלות שמוגדרות כהקלה (או במילים אחרות פטור). הפרופיל הרפואי נקבע אומנם כבר בצו הראשון, אולם בנסיבות מסוימות הוא ניתן לשינוי.

במהלך צו הגיוס הראשון ולצורך קביעת הפרופיל, עובר החייל בדיקות שונות ובין היתר: גובה, משקל, בדיקות ראיה ושמיעה, בדיקות דם, ובדיקת רופא כללית. החייל יעבור תשאול רפואי לגבי מחלות בעברו ומחלות משפחתיות. כמו כן הוא יקבל גם הפניה לבדיקת מומחה לפי הצורך.

 

פרופיל צבאי 72

הטווח של הפרופיל הצבאי נע בין פרופיל 97 הגבוה ביותר, והמעיד על כשירות גופנית מלאה לשרת ביחידות קרביות, לבין פרופיל 21 שמעיד על אי כשירות להתגייס לצבא בכלל.

פרופיל 72 הוא פרופיל שמאפשר לשרת בתפקיד קרבי ביחידות לוחמה מלבד סיירות וחי"ר. פרופיל זה נקבע בדרך כלל לחייל שסובל מליקוי רפואי קל ובין היתר : כאב גב, צוואר, ברכיים, אסתמה קלה וכולי, הכל לפי החומרה של הליקוי.

חייל עם פרופיל 72 יכול לשרת שירות קרבי בחיל השריון, או בהנדסה קרבית, וכן יוכל להיות תומך לחימה.
חשוב לציין שפרופיל נפשי יכול להשפיע על הפרופיל הרפואי, מכאן שפרופיל 72 יכול לכלול גם בעיה נפשית שהיתה וחלפה, או שהיא מאוד שולית ולא משמעותית, ועדיין מאפשרת לחייל לשרת בתפקיד מאתגר וקרבי בצבא.

 

החרגה לשירות בחיל הרגלים (חי"ר)

חייל שיקבל פרופיל 72 יוחרג משירות בחי"ר. מועמד לשרות הבטחון שנקבע לו פרופיל שלא מאפשר לו להתגייס לחי"ר, ורוצה לבקש שיכירו בו כחריג, צריך לשלוח בקשה מגובה בהמלצת מומחה שמסבירה כיצד הוא יהיה מסוגל לשרת בתפקיד הקרבי, על אף הליקוי הרפואי שלו. האישור או הפסילה של שירות כחריג חי"ר תעשה על ידי רופאים צבאיים, ובעזרת ניירת ומסמכים רפואיים רלוונטיים מאת הרופא המטפל ובעיקר חוות דעת לתמיכה בבקשה.

 

הסיבות להגשת הערעור על פרופיל 72

מועמד לשירות בטחון שהתגייס ונקבע לו פרופיל 72, אולם הוא סבור שהפרופיל אינו נכון ולא מוכיח את הכושר האמיתי שלו, או לחילופין, שמצבו הבריאותי הגופני או הנפשי וכן כושרו השתפרו, ומצדיקים פרופיל גבוה יותר – יש לו עילה להגיש ערעור ולבקש להעלות את הפרופיל שנקבע לו.

 

העלאת פרופיל 72

כדי להעלות את הפרופיל צריך לחזור על הערכה רפואית של המועמד, לבחון שוב את ההיסטוריה הרפואית שלו, לערוך לו בדיקות גופניות ואחרות, ולהעריך את כושרו וכשירותו אם :

מצבו הרפואי הוטב והשתפר מאוד מאז נקבע לו הפרופיל הצבאי לראשונה;
הוא אינו סובל מהבעיה הרפואית שיוחסה לו בעת קביעת הפרופיל;

במידה ומצבו הרפואי נשאר סטטי – נראה שדרגת הפרופיל שלו לא תשונה.

על המועמד שרוצה לעלות את הפרופיל הרפואי שלו לעשות מאמץ למען השגת פרופיל גבוה בין היתר: לטפל בליקוי הרפואי שלו, להשתקם מפציעות ולשפר את כושרו, והכל כדי להטיב את מצבו הפיזי הבריאותי והנפשי, ולהוכיח בכך רצון ומחויבות לשרות קרבי בצבא.

חייל ששרת ונפצע, ועקב הפציעה הורד לו הפרופיל, יוכל לערער על כך בפני ועדה רפואית לאחר שיחלים מפציעו ישתקם ויחזור לכושרו כפי שהיה.

במצב כזה מומלץ להיעזר באיש מקצוע בתחום – עורך דין לענייני צבא – שמכיר את ההליכים שקשורים להעלאת הפרופיל ומומחה בהם. עורך הדין ינחה את החייל בכל הקשור להגשת הערעור ולצירוף המסמכים הרלוונטיים, וכן בכל הקשור להופעה בפני הוועדה הרפואית.

 

הורדת פרופיל 72

לא ניתן להוריד פרופיל ללא החלטה רפואית מחודשת. הפרופיל נקבע לפי מצב רפואי ובריאותי של המועמד בלבד. כל פעולה שאינה עומדת בקנה אחד עם החוק (זיופים של ניירת, מסמכים פיקטיביים, הצגת מצגי שווא, אי אמירת אמת, וכולי) הינה בגדר מעשה פלילי. עם זאת, היה והמצב הרפואי או הבריאותי של החייל השתנה בפועל לרעה, וכושרו נפגם עקב פגיעה, פציעה, או מחלה – יהיה עליו לבקש להיבדק ולהתייצב בפני ועדה רפואית לצורך הערכה חוזרת של הפרופיל. במסגרת הועדה הרפואית עליו לתת מידע מהימן ומדויק לגבי מצבו הרפואי המעודכן.

 

הערעור והועדה הרפואית

לצורך העלאת או הורדת הפרופיל, על החייל להגיש בקשה לרופא בצבא או למפקדו לעבור בדיקות רפואיות ולהתייצב לפני ועדה רפואית .

הליך של פניה לוועדה הרפואית הוא הליך ארוך ובירוקרטי. ההליך מתחיל בהגשת בקשה לקצינת קישור. לבקשה יש לצרף  העתקים של מסמכים רפואיים רלוונטיים. הטופס יעבור לרופא הועדה הרפואית אשר יכול לדחות את הבקשה אם לדעתו אין שינוי במצב הרפואי של החייל, או לזמן אותו להתייצב בפני הוועדה. כמו כן, יש מקרים שעל המבקש להשלים מסמכים רפואיים.

הבקשה לערעור צריכה להכיל סיבות ונימוקים לגבי כשרותו של המועמד, ועליה להיות מגובה במסמכים רפואיים מעודכנים. חשוב להגיע לוועדה הרפואית מוכנים ומצוידים במסמכים רפואיים מקוריים, צו הזימון לוועדה, ותעודה מזהה.

המסמכים הרפואיים צריכים להצדיק את הכושר של החייל לשרת בתפקיד קרבי שדורש פרופיל גבוה יותר או לחילופין, מסמכים שמעידים על בעיה רפואית שמונעת ממנו להמשיך לשרת בתפקיד הדורש פרופיל גבוה. כמו כן חשוב לצרף גם חוות דעת רפואית ולהסביר את הנימוקים להגשת הערעור.

עורך דין לענייני צבא בעל ניסיון בוועדות רפואיות יסייע למבקש לטעון בפני הוועדה כדי להגדיל את סיכויי הבקשה שלו.

 

חשיבותו של עורך דין מלווה בבקשה להורדת או העלאת פרופיל

שינוי של פרופיל צבאי הוא הליך מורכב ודורש מקצועיות והכנה מיוחדת. איסוף המסמכים הרפואיים, חוות דעת של מומחה, ניסוח הבקשה והכנה לוועדה הרפואית צריכים להתבצע במיומנות, ואין ספק שכדי להתמודד עם הליך שכזה בהצלחה, יש צורך בעזרה של עורך דין מקצועי בתחום דיני הצבא בכלל, ושינוי של פרופיל צבאי בפרט.

עורך הדין ניר לסטר הינו בעל ניסיון מקצועי רב שנים בכל הקשור לדיני צבא, ולטיפול בבקשות להעלאת או הורדת פרופיל צבאי. עורך הדין לסטר מקושר למומחים רפואיים לצורך השגת חוות דעת רפואית, והוא כבר טיפל במקרים רבים דומים.  עורך דין ניר לסטר המכיר הייטב את הנהלים בצבא ומומחה לדין הצבאי, ילווה אתם בנאמנות ומקצועיות לאורך כל ההליך, מהכנת התיק על צרופותיו ועד להתייצבות בפני הועדה הרפואית, כך שהצלחתכם תהא מובטחת ללא ספק.

הורדת העלאת פרופיל ל-72
הורדת העלאת פרופיל ל-72

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!