רשלנות רפואית בצבא

כמו בכל עניין ומקום רפואי, יש פוטנציאל למקרי רשלנות רפואית בצבא כלפי החיילים שבאים לקבל טיפול רפואי. כיצד חייל יכול לפעול במקרה של רשלנות רפואית שבוצעה כנגדו?

מהי רשלנות רפואית בצבא?

לרשלנות הרפואית בצבא יש מאפיינים דומים לרשלנות הרפואית האזרחית – בעיקרון מדובר על כל מצב שבו נגרם לאדם נזק בעקבות טיפול לקוי או חוות דעת רפואית מוטעית.

עם זאת, לרשלנות הרפואית בצבא יכולים להיות מאפיינים ייחודיים עקב התנאים שבהם לעיתים נדרש הרופא או החובש לבצע טיפול רפואי. גם כאשר מדובר במצב של שגרה (ולא חלילה במצב מלחמה) – עדיין ייתכנו חוסר במלאי הציוד הרפואי הנדרש לטיפול או במכשירים יקרים יותר שאין בכל מרפאה צבאית (כמו מכשירי הדמיה ומעבדות).

בנוסף, במקרים רבים הגורם הרפואי הראשוני שמטפל בחייל הוא חובש – שאמנם עבר הכשרה רפואית מטעם הצבא, אך הוא אינו רופא ולעיתים לא מספיק מיומן ומנוסה בנתינת הטיפול הנדרש.

כיצד ניתן לפעול במקרה של רשלנות רפואית בצבא?

במקרה ולחייל נגרם נזק עקב טיפול רפואי לקוי או חוות דעת רפואית לא נכונה – הוא רשאי לתבוע את הצבא או את בית החולים על נזקיו. הוא יכול לעשות זאת באחת משתי דרכים: תביעה אזרחית על רשלנות רפואית (לפי דיני הנזיקין), או תביעה באמצעות קצין התגמולים.

יש לציין כי במקרה ומדובר בחייל חובה, שמטופל אך ורק ברפואה הצבאית – לא ניתן יהיה להגיש תביעה אזרחית כנגד בית החולים (שכן הוא לא מטופל ברפואה האזרחית שממומנת על ידי המדינה), ולכן האפשרות היחידה שלו היא לתבוע באמצעות קצין התגמולים.

תביעה אזרחית

במידה והחייל רשאי לתבוע את נזקיו בתביעה אזרחית, הפיצוי הכספי שהוא מקבל הוא חד פעמי (וגובהו נקבע כתלות באופי הנזק וחומרתו, ושיקולים נוספים שבית המשפט יכול לשקול לטובת או לרעת הנתבע). לאחר קבלת הפיצוי, התובע לא יוכל לפנות לבית המשפט בנושא זה בעתיד – גם אם מצבו הורע והוא נדרש לטיפולים נוספים.

יש לציין כי תקופת ההתיישנות שחלה על תביעה אזרחית היא שבע שנים מיום קרות הנזק (כלומר, לניזוק יש שבע שנים על מנת לתבוע את נזקיו. לאחר חלוף שבע השנים, הוא לא יוכל לתבוע בגין נזקים אלו).

תביעה באמצעות חוק התגמולים

תביעה זו שונה במהותה מתביעה אזרחית. היא מתרחשת בתוך הצבא, והפיצוי הכספי בה מגיע בתצורה של תגמול כספי על סכום קצוב בכל חודש (בניגוד לתביעה האזרחית בה מקבלים את כל הסכום באופן חד פעמי).

בנוסף, תביעה זו לא חוסמת את האפשרות לדון בה בעתיד. במידה וישנה החמרה או הטבה במצבו של הניזוק, הוא יוכל לפנות לוועדה הרפואית שעוסקת בעניינו – וייתכן שיהיה זכאי להגדלת הקצבה החודשית שאותה הוא מקבל.

עם זאת, תקופת ההתיישנות בתביעה זו היא קצרה יותר, ועומדת על שלוש שנים מיום שחרורו של הניזוק מהצבא (שכאמור, הנזק קרה בזמן שירותו הצבאי של הניזוק).

כיצד יש לבחור מבין החלופות?

ההמלצה הטובה ביותר היא להתייעץ עם עורך דין שעוסק ברשלנות רפואית, ובדגש על רשלנות רפואית צבאית. יש להניח שעורך הדין התעסק עם מקרים רבים הדומים למקרה שלכם, וידע בצורה טובה ומבוססת באיזו חלופה עליכם לבחור על מנת להשיג את הפיצוי הטוב ביותר עבור נזקיכם.

בנוסף, עורך הדין יכול לסייע לכם להתמודד מול ההליכים הבירוקרטיים והמשפטים שנדרשים במקרה כזה. תמיד טוב שיש לצדכם גורם מקצועי ומיומן, שיוכל לדאוג לכך שזכויותיכם נשמרות במלואן ושתקבלו את הפיצוי הנכון ביותר עבורכם.

רשלנות רפואית בצבא
רשלנות רפואית בצבא

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!