האם הימורים הם חוקיים בזמן הצבא?

הימורים הם פעילות נפוצה בחברה המודרנית, אך האם הם מותרים עבור חיילים בשירות סדיר? בגלל התעצמותם של אתרי ההימורים המקוונים והגישה הישירה אליהם באמצעות אפליקציות בסמארטפונים, קיים קושי לאכוף איסורים גם אם הם קיימים. במאמר זה נתייחס להימורים בזמן צבא בישראל ובעולם.

 

חוקי ההימורים בצה"ל

בישראל, חוק שירות הביטחון התשמ"ו 1986 ופקודות מטכ"ל אוסרות במפורש על חיילים לבצע כל פעולה הקשורה בתחום בטים הימורים וכיוב' בזמן השירות. החוק קובע כי חייל אשר משחק במשחק אסור או מהמר בזמן שירותו, דינו מאסר. החוק חל הן על חיילים בשירות סדיר והן על חיילים בשירות מילואים. לצד זה, חייל בחופשה השוהה בחו"ל יכול להמר בגלל שהוא שוהה מחוץ לתחום השיפוט של המדינה.

כמו כן מילוי טפסי לוטו או טוטו נחשבים לחוקיים. עם זאת, בפועל נראה כי האכיפה אינה קפדנית. סקר שערך צה"ל בשנת 2021 מצא כי כ-16% מהחיילים דיווחו שהימרו במהלך השירות הצבאי. הסיבות לכך כוללות חוסר מודעות של החיילים לאיסור וקושי באכיפה, במיוחד במצבים של הימורים מקוונים.

חוקי ההימורים בצה_ל

חוקי ההימורים בצבא ארצות הברית

בארצות הברית, חוק ההגנה לשנת 2022 (NDAA) כולל איסור מפורש על חברי הכוחות המזוינים להשתתף ב"כל צורה של הימור" בזמן השירות הצבאי. עם זאת, נראה כי בפועל האיסור אינו נאכף בקפדנות. סקרים הראו שכ-56% מהחיילים בארה"ב דיווחו כי הימרו לפחות פעם אחת במהלך שירותם הצבאי. הסיבות כוללות גישה קלה להימורים באינטרנט וקושי לאכוף את האיסור.

 

חוקי ההימורים בצבאות מערביים אחרים

ברוב המדינות המערביות ישנם איסורים דומים על הימורים בקרב חיילים בשירות סדיר. אולם למרות האיסור החוקי, נתוני אכיפה וסקרים מראים כי שיעור ניכר של חיילים בשירות סדיר במדינות כמו בריטניה, צרפת וקנדה ממשיכים להמר.

לדוגמה, בצבא הבריטי נאסרו כל סוגי ההימורים החל משנת 2005. עם זאת, סקר בשנת 2020 מצא שכמעט 40% מהחיילים דיווחו שהימרו במהלך שירותם. הגורמים העיקריים להימורים בקרב החיילים הם זמינות גדולה של אפשרויות הימורים באינטרנט וחוסר אכיפה אפקטיבית של האיסור.

 

עשה ואל תעשה

למרות האיסור, יש חיילים הבוחרים להמשיך ולהמר. עבור אלו שבכל זאת מחליטים לעשות כן, מומלץ לשמור על זהירות רבה. ראשית, על החיילים להימנע מהימורים בסכומי כסף גדולים ובמקום זאת להגביל עצמם לסכומים קטנים התואמים את שכרם. כמו כן, עליהם להימנע מללוות כסף לצורך הימורים שכן פעולה שכזאת עלולה לחשוף אותם למגוון רחב של בעיות, כולל ניסיונות סחיטה.

בנוסף, מומלץ להימנע מהימורים תכופים ולהגביל את התדירות כך תחביב זה לא יפגע בתפקוד החיילים בשגרה. לאורך כל הדרך יש לזכור כי מדובר בפעילות שעלולה להוביל לענישה משמעתית בצבא, לכן יש לפעול בצורה המיטבית כדי לא היפגע חלילה, או פשוט להמתין לשחרור.

הימורים

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!