הטרדה מינית בעבודה: כיצד החוק מסתכל על זה?

סביבת העבודה של כל אדם צריכה להיות מקום בטוח לעבודה ושהייה, בין אם ברמה הפיזית ובין אם ברמה הנפשית. הטרדות מיניות במקום העבודה מאיימות על ביטחון זה וגורמות לנזקים רבים לנפגעים שלהן. לפניכם כתבה קצרה שעוסקת בנושא ההטרדות המיניות במקום העבודה והיחס החוקי אליהן. 

 

הטרדה מינית במקום העבודה – הסבר

בישראל קיים חוק למניעת הטרדות מיניות. אחד הדברים שאליהם מתייחס חוק זה הוא הטרדות מיניות במקום העבודה. ישנם שני מקרים עיקריים של הטרדות מסוג זה – הטרדות מגורם בעל יחסי מרות לנפגע, והטרדה מינית על ידי קולגה או כפוף לנפגע. מקרים שבהם קיימים יחסי מרות בין הפוגע לנפגע הם חמורים יותר ומוגדרים בצורה מהירה יותר כהטרדות מיניות.

הטרדות מיניות במקום העבודה מוגדרות כעוולה שניתן לתבוע בגינה תביעת נזיקין, וגם כעבירה פלילית שניתן להגיש בגינה תלונה למשטרת ישראל.

 

היחס החוקי ושל מערכת המשפט לעברה זאת

עבירות של הטרדה מינית באופן כללי הן עבירות חמורות, שעלולות להוביל לפיצויים בסכומים גבוהים ולישיבה של עד 3 שנים בכלא. במקרים שבהם קיימים יחסי מרות בין הנפגע לפוגע, היחס של החוק ושל מערכת המשפט הוא חמור אף יותר. זאת מכיוון שיחסי המרות גורמים לכך שהנפגע נמצא במצב פגיע יותר.

במקרים של תביעות פיצויים בגין הטרדה מינית במקום העבודה, לעיתים קרובות חלק מהפיצוי שייקבע, ייקבע בגלל שהנפגע איבד חלק ניכר מיכולת הפרנסה שלו בעקבות ההטרדה המינית. פיצויים אלה יכולים להגיע לסכומים של מאות אלפי שקלים.

 

מה לעשות במקרה של הטרדה מינית במקום העבודה

במקרה שעברת הטרדה מינית במקום העבודה, עומדים לרשותך מספר אופציות. הגשת תלונה למקום העבודה, פנייה למשטרה או הגשת תביעה אזרחית שהינה תביעת הטרדה מינית בעבודה ניתן לעשות על ידי דורון ויינרייך – משרד עורכי דין.

בדרך כלל כדאי להתייעץ עם עורך דין שמתמחה בתחום ההטרדות המיניות, בכדי שיעזור לך להגיש את התלונות והתביעות הנכונות, וילווה אותך בהליך המשפטי הצפוי לך. בנוסף לכך ניתן לפנות לארגוני הסיוע שקיימים בתחום לשם קבלת עזרה פסיכולוגית ומשפטית.

 

חובות המעסיק בקשר להטרדות מיניות בעבודה

לכל מעסיק במדינת ישראל עומדת החובה לעשות ככל שביכולתו בכדי למנוע הטרדות מיניות במקום העבודה שלו. במקרה שהמעסיק מעסיק מעל ל-20 עובדים. עליו למנות אחראי לנושא ולפרסם תקנון למניעת הטרדות מיניות במקום העבודה. כמו כן על מעסיק שקיבל תלונה בתחום ההטרדה המינית, לחקור את הנושא ולהציג למגיש התלונה במסמך את התוצאות והעונש אותו הוא בחר להשית על הפוגע.

 

כיצד החוק מסתכל על הטרדה מינית בעבודה- סיכום

עבירות של הטרדה מינית בעבודה פוגעות בקורבנות שלהן כמו הטרדות מיניות בכל סביבה אחרת, אבל בתוספת הפגיעה בכושר ההשתכרות וביכולת להתפרנס. לפיכך היחס אליהן הוא נוקשה. למי שנפגע מהטרדה מינית בעבודה, יש מספר אופציות, ועל המעסיק מוטלת אחריות למנוע הטרדות מיניות בסביבת העבודה שלו.

 

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!