התמודדות עם תגובת הלם קרב – זיהוי וטיפול ב – PTSD בחיילים

השירות הצבאי מביא עימו במקרים רבים הפרעות הנגרמות כתוצאה מחוויות טראומטיות שחווה איש הצבא. ייתכן ומדובר בחוויה קרבית אשר במהלכה חווה לוחם "הלם קרב" או במקרים אחרים בהם חיילים בתפקידי תומכי לחימה נמצאים ברגעי לחץ קיצוניים, בהם נדרש מהם לנהל סיטואציות מורכבות ורגישות. הנה מידע חיוני שיוכל לסייע בהתמודדות עם PTSD.

 

אבחון הטראומה ואופן ביטויה

ישנם סוגים רבים של טראומה אשר מקורה בחוויות השירות הצבאי ואופייה וחומרתה יכולות להשתנות בין אדם ואדם. ייתכן מצב בו שני לוחמים חוו יחד אירוע וביצעו בו את אותן הפעולות ואחד מהם יתמודד עם החוויה והזיכרון בצורה שונה מחברו.

בנוסף, ייתכן והטראומה תבוא לידי ביטוי בצורות ורמות שונות. על מנת לבנות עבור כל אדם את הטיפול והתהליך הרגשי המתאים עבורו, יש תחילה לאפיין מה סוג הטראומה שהוא חווה ובאילו צורות היא משפיעה על התנהלותו השגרתית. לצורך הדוגמה, מטופלים רבים מעידים כי פוסט טראומה בצבא מתבטאת אצלם בחרדה כאשר הם שומעים רעשים חזקים כמו זיקוקים. במקרים שונים אנשים עלולים לפתח קלסטרופוביה ואי נוחות בשהייה בחדרים סגורים.

 

עיבוד החוויה

לאחר ביצוע אבחון מקיף של דרכי הביטוי של הטראומה והרגשות אשר עולים בקרב אדם המתמודד עימה, חשוב לבצע עיבוד של החוויה הטראומטית שמהווה מקור לתחושות. עיבוד יכול להתבצע במגוון עצום של דרכים וצורות. הוא יכול להתבצע בשיחה עם אדם קרוב או פסיכולוג, באמצעות פעולה מסוימת אשר מציפה אצל אותו אדם רגשות מסוימים, בחזרה למקום בו התרחשה החוויה ועוד.

דרך נוספת אשר הופכת את תהליך העיבוד הרגשי לבטוח יותר הוא לבצע אותו בקבוצה, יחד עם אנשים שחוו חוויה דומה. בדרך זו כלל המשתתפים יכולים להתייחד זה עם זה ולהכיל את הרגשות העזים שצפים. קיימת חשיבות רבה לביצוע העיבוד ללא הגבלת זמן, ולהתחיל אותו רק כאשר נוצרת בשלות המתאימה לכך.

 

עיסוק בחוויה

מדובר בשלב בו האדם אשר מתמודד עם PTSD מבצע פעולות מסוימות שעוזרות לו לעבור תהליך של השלמה עם העבר, החוויות שעבר והפעולות שביצע באותו הרגע. אופן העיסוק משתנה בין כלל המתמודדים, והוא צריך להיעשות מתוך בחירה חופשים של אותו אדם. לצורך העניין, ישנם אנשים אשר חווים חרדה מגבהים הנובעת מהתחום בו הם עסקו בשירות הצבאי, ולאחר מכן הם החלו לעסוק בטיפוס כדרך להפוך את הגבהים לדבר חיובי ומספק. ישנם אנשים שמוצאים משמעות גדולה בהדרכה ומתן עזרה לאחרים, וכך הם מצליחים לרפא את הקושי שיש להם.

 

האם ניתן לנצח את ה – PTSD לנצח?

התמודדות עם פוסט טראומה מהצבא היא דבר אשר צריך לנהל לאורך כל החיים, ואנשים אשר חווים הלם קרב, לרוב יתמודדו איתו כל חייהם. עם זאת, הודות למודעות הגוברת להתמודדות עם פוסט טראומה, כיום קיימים גופים רבים המכווינים את המתמודדים ומעניקים טיפול וליווי ריגשי מקיף.

 

סיכום

על מנת לאפשר התמודדות מיטבית עם פוסט טראומה, חשוב מאוד לאבחן את דרכי הביטוי שלה וההשפעות של החוויה על חיי המתמודד כיום. השלב הבא הוא עיבוד של החוויה אשר ניתן לבצע במגוון דרכים. לאחר עיבוד הרגשות והתחושות, השלב המשמעותי ביותר בהתמודדות הוא העיסוק בחוויה, במסגרתו ניתן לבחור כל תחום או תחביב שמצליח לייצר מגע עם המקור הרגשי של הטראומה באופן חווייתי וחיובי.

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!