ייצוג חיילים וקצינים במשפט צבאי

למערכת הצבאית מערכת שפיטה משלה. מקבילו של בית המשפט האזרחי הוא בית הדין הצבאי.

תפקידו של בית הדין הצבאי הוא לשפוט את כלל אנשי המערכת הצבאית הנאשמים בעבירות שונות.

כמו באזרחות, לכל נאשם הזכות לייצוג על ידי עורך דין, ובמקרה שלנו, עורך דין צבאי.

 

עורך דין צבאי

חייל החשוד בביצוע עבירה על החוק, יועמד לדין בבית המשפט הצבאי. חוק השיפוט הצבאי חל על כלל החיילים במערכת, בהם חיילים בשירות סדיר, בשירות קבע, בשירות מילואים ואף על אזרחים עובדי צה"ל.

חלק מן העבירות עליהן יועמד חייל לדין הן עבירות נשק, סמים, מין, היעדרות משירות צבאי, היא עריקות, ועוד. במידה והנכם חשודים בביצוע עבירה, כדאי להיעזר בשירותיו של עורך דין צבאי.

 

דגשים חשובים

ישנה חשיבות מכרעת לבחירת העורך דין. כאשר מדובר במשפט צבאי, כדאי לבחור בעורך הדין המכיר את המערכת הצבאית על בוריה. גם בשלב בו בוחרים להיעזר בשירות עורך הדין חשיבות רבה. כדאי לשכור את שירותיו כמה שיותר מוקדם, כלומר, עוד בשלב החקירה המתבצעת על ידי מצ"ח. הסתייעות בעורך דין צבאי, עשויה למנוע העמדת החייל החשוד בביצוע העבירה לדין ואף להפחית מחומרתם של סעיפי האישום.

 

עורך הדין הצבאי בכל צרה

עורך דין צבאי יוכל לייעץ בעת חקירת מצ"ח, חקירות הונאה וכן בעת חקירות מטעם היחידה המרכזית לחקירות מיוחדות. בנוסף, עורך הדין יוכל לייצג את החייל בעת שימועים, בדיוני מעצר, בבתי הדין הצבאיים, בבית הדין הצבאי לערעורים וכן בבית הדין הצבאי המיוחד.

ועדות

לצד כל אלו, ישנן מספר ועדות בצבא, בפניהן יכול לעמוד חייל החשוד בביצוע עבירה, בניהם ועדת סמים, דת ומצפון ועוד.

 

ועדת סמים

כנובע משמה, הוועדה אחראית על עבירות הסמים. באם חייל הורשע בעבירות אלו, עליו להתייצב בפני ועדה. לוועדה זו, הסמכות לשחרר חייל משירותו הצבאי, וכן האפשרות לשלול זכויות להן זכאי חייל בעת שחררו, דוגמת שלילית קבלת פיקדון. ייצוג של עו"ד צבאי, יכול לסייע במניעת ההשלכות, ולסייע לחייל לסיים את שירותו בכבוד.

 

ועדת דת ומצפון

תופעה מוכרת היא צעירים טרם גיוס וחיילים, הטוענים כי הם אינם מסוגלים לבצע את שירותם הצבאי, לרבות בשל טעמי דת. אלו יזומנו להתייצב בפני הועדה למצפון ודת, וזאת תבחן את טענותיהם. לטוען הזכות לייצוג עורך דין צבאי, העשוי לסייע לפונה לקבל את מבוקשו.

 

גם באזרחות

עבירות בהן מורשעים חיילים בעת שירותם הצבאי, עשויות לגרור רישום פלילי גם בחיי האזרחות של החייל הנאשם. עו"ד צבאי יוכל לסייע להפחתת חומרת המצב ואף להביא למניעתו.

רישום פלילי באזרחות יכול לגרור השלכות קשות רבות, דוגמת פגיעה באפשרות החייל לעבוד במשרות בשירות המדינה ומוסדותיה. כמו כן, גם באם קיים רישום פלילי, עורך הדין יכול לסייע במחיקת הרישום הפלילי.

ייצוג חיילים וקצינים במשפט צבאי
ייצוג חיילים וקצינים במשפט צבאי

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!