מהו החוק בנוגע לתשלום הארנונה בנדל"ן מסחרי

הארנונה שכולנו משלמים חלה גם על עסקים והיא באופן הפשוט ביותר, מס שבעל העסק משלם לעירייה על כך שהוא מנהל עסק מסחרי בשטחה המוניציפלי. מיסי העירייה שהאזרחים ובעלי העסקים בעיר משלמים, הם המנוע התקציבי של העיר.

מחיר הארנונה נקבע על פי הרמה הסוציו אקונומית של העיר ביחס לערים אחרות בארץ, שטח הנכס, סיווג העסק ומיקום הנכס. חוק הארנונה הנו חוק קשוח והרשויות המקומיות הן מהגופים הבודדים שלהם זכות ראשונים על כספי הלקוח החייב בארנונה. על השפעת חוק הארנונה לעסקים במאמר הבא.

 

אופן תשלום הארנונה

נדלן מסחרי להשכרה הוא תחום בפני עצמו ועל כל שוכר לדעת למי הוא משלם ארנונה, מה גובה הארנונה שלו וכיצד הוא יכול לשלמה.

את מיסי הארנונה בגין הנדל"ן המושכר ניתן לשלם במספר דרכים: בתשלום אחד מראש בתחילת השנה, דבר שיזכה את בעל העסק בהנחה של 5 אחוזים במחיר, או בתשלומים דו חודשיים אותם ניתן לשלם באמצעות הוראת קבע של בית העסק לרשות המקומית או, באמצעות הליכה לבנק הדואר ותשלום במזומן, כרטיס אשראי או צ'ק, מידי חודשיים כשחשבון הארנונה מגיע בדואר.

 

הפחתת מיסי ארנונה

קיימים מספר מצבים בהם ניתן לקבל הנחה במיסי הארנונה לעסק, אחד המצבים העיקריים הוא שינוי סיווג העסק. סיווג העסק מהווה מרכיב חשוב ביותר בקביעת גובה תשלום הארנונה של העסק ולכן, במידה ועסק שעוסק למשל במכירת בגדים משנה את ייעודו מכל סיבה שהיא לעסק מתחום המזון, שיעור מס הארנונה שלו עשוי באופן די וודאי להשתנות.

עסק שממיר את תחום עיסוקו לאחד מהענפים הבאים, יוכל לקבל הפחתה של עד 70 אחוזים מגובה מיסי הארנונה שלו: בית מלון, סטודיו אמן (גלריה), בתי תוכנה, מבני תעשייה, בעלי מלאכה ועוד.

 

צו הארנונה העירונית ומשמעותו

בכל שנה מפרסמת כל רשות מקומית עדכונים לצו הארנונה הקיים בתחומה. שינויים אלה יכולים לעסוק בתחומים שונים והם נוגעים הן במיסי הארנונה למגורים והן למיסי הארנונה לעסקים. כל רשות מקומית יכולה על בסיס חוק הארנונה להוציא בכל שנה עדכונים כאלה ואחרים עבור אזרחי העיר ובעלי העסקים שפועלים בתחומה.

השינויים והתוספות שרשויות מקומיות מבצעות משנה לשנה הם מהסוגים הבאים: הנחה בארנונה לתושבים מעל גיל 65, הנחה בארנונה לבעלי עסקים שמשרתים במילואים, הנחה משמעותית בארנונה ליזמים שיבנו דירות נופש וכו'.

 

תשלום ארנונה בגין שטחים ציבוריים משותפים במרכזים מסחריים פתוחים וסגורים

עד לא מכבר השטחים הציבוריים המשותפים לבעלי עסקים מסחריים במרכזי קניות וקניונים, היו נושא שנוי במחלוקת ולא היה דין אחד לכלל המקרים. בחלק מהמקומות שילם את הארנונה הנ"ל בעל הנכס ובמקומות אחרים הארנונה חולקה בין בעלי העסקים שנהנים לכאורה מהשטח המשותף, כל אחד על פי שטח העסק שלו.

לאחרונה, פסק בית המשפט העליון בנושא זה בתיק קניון רמת אביב ויצר תקדים מחייב לכלל מרכזי הקניות. בית המשפט קבע שהנהנה המרכזי מהשטח הוא בעל הנכס והוא זה שישלם את מיסי הארנונה בגין שטחים אלה. כמו כן, אסר בית המשפט על בעלי נכסים לעשות דין לעצמם ולחייב את בעלי העסקים להשתתף בתשלום מיסי הארנונה על השטחים הציבוריים המשותפים.

 

לסיכום

חוק הארנונה מחייב כל בעל עסק לשלם מיסי ארנונה לרשות המקומית בה נמצא העסק שלו גם כאשר מדובר במקום כמו מחסן להשכרה בתל אביב. גובה התשלום נקבע בהתאם לגודל, מיקום וסיווג העסק. חשוב שכל בעל עסק יהיה מודע לכך שבתנאים מסוימים ניתן לקבל הנחות משמעותיות בארנונה, יש להגיש בקשה כמקובל ומומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בנושאי ארנונה.

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!