ציוד דת צבאי, מאין הוא בא ולאן הוא הולך?

כשחייל בצבא ההגנה לישראל זקוק לתנ"ך או תהילים כדי להתפלל, הם שם.

כשיחידה שלמה חוגגת את ליל הסדר בבסיס ויש צורך בציוד שקשור למצוות הפסח, הם שם.

כשתעברו בדלת כניסה למגורים, לאפסנאות, לכיתה ותנשקו את המזוזה, כן, אתם מנחשים נכון, הם שם, או.. יותר נכון היו.

 

אז מי "הם"

  הגוף האחראי על חיבור בין צבא ההגנה לישראל ל"צבא השם"  הוא הרבנות הצבאית, רבים מכם וודאי כבר שמעו את המונח הזה, אולי אפילו שאלו עצמם, מה בעצם הם עושים שם, ברבנות הצבאית. כבר בשנת 1948 עם הקמת המדינה הוקמה הרבנות הצבאית בפקודתו של רא"ל יעקב דורי, הרמטכ"ל בשנה זו. הרבנות הצבאית אחראית בין היתר על: מתן כשרות למטבחי צה"ל, תהליכי גיור, הענקת שירותי נישואין למעוניינים, זיהוי וטיפול בגופות חללי צה"ל וגם – גופות חללי האויב ובנוסף היא הגוף האחראי על ניפוק או השאלת ציוד דת לכלל הצרכים של חיילי ויחידות צה"ל.

 

איך זה עובד

ציוד הדת שניתן לנפק מתחלק ל- 5 סוגים: ציוד דת אישי, ציוד דת מתכלה, ציוד דת מושאל, ציוד דת יחידתי, ציוד קבורה. רב צבאי, או הרכז הממונה על הדת באפסנאות היחידתית מבצע את הזמנת ציוד הדת הנדרש מענף הנקרא – ענף הווי דתי, ענף בתוך בסיס הרבנות הצבאית. על אחריות הרבנות הצבאית להנפיק שובר אישור הזמנה. רב צבאי או קצין/רכז הממונה על הדת ביחידה אחראים כעת על החסנת הציוד ושמירתו.

ניפוק ציוד דת אישי

חייל בשירות סדיר או קבע הנזקק לציוד דת כמו, ספר תנ"ך, תפילין, תהילים, כיפה וכו'.. יגיש בקשה לממונים על הדת שהזכרנו שקודם ולאחר שאלה יבדקו כי מעולם לא קיבל ציוד כזה במסגרת הצבא, ינפקו לו את הציוד באמצעות שובר ניפוק ציוד אישי. שובר הניפוק יופיע פעמיים באפסנאות, מקור והעתק ובסוף כל חודש הרב הצבאי ביחידה יחתום על הטפסים הללו כאישור שהציוד אשר נמצא אצל החייל. ציוד דת אישי מנופק לחייל באופן חד פעמי ולא ניתן להחליפו עקב בלאי, אם אכן נוצר נזק כלשהו/נאבד ציוד אישי שחתום ע"י חייל, יוכל להגיש בקשה לציוד חדש רק לאחר שהנושא עבר בירור ובמקרה הצורך החייל נשפט.

 

ניפוק ציוד דת מתכלה

ציוד דת מתכלה, כמו נרות, אתרוגים, מגילת אסתר, ינופק באופן יחידתי ע"י שובר ריכוז ניפוק אפסניה. מזוזות בפרט ינופקו רק לאחר אישור של ענף הווי דתי בבסיס הרבנות הצבאי, לאחר קביעת המזוזות יערכו הממונים על הדת ביחידה גם טופס שישמש לעדכון רישומי היחידה במחשב.

 

ניפוק ציוד דת מושאל

 אם כבר נשארתם לסגור חג בבסיס, נקווה שלפחות ידאגו לכם לציוד הנדרש כדי לחגוג את החג כהלכה, על מנת לעשות זאת רב, קצין או רכז הממונים על הדת ביחידה יצטרכו להגיש בקשה לרבנות הצבאית במפקדת הפיקוד לקבלת הציוד לפחות 50 ימים לפני החג, מה שמראה שגם אם הייתם אופטימיים, מישהו שם למעלה ידע שאת ליל הסדר תבלו בבסיס הרבה לפניכם. הרבנות הצבאית במפקדת הפיקוד, נדרשים להעביר את הבקשה לענף הווי דתי – בסיס הרבנות הצבאית לא יאוחר מ- 40 ימים לפני החג, עליהם לאשר את הבקשה ולנפק את ציוד הנדרש. 15 ימים לאחר החג על היחידה להחזיר את הציוד המושאל. אם נוצר מצב של פחת – ירידת ערך בציוד המושאל היחידה תצטרך לפרט את הסיבות לפחת ולהגיש בקשה לרב הצבאי על מנת לא להפגע מכך.

 

ניפוק ציוד דת יחידתי

על מנת לנפק ציוד דת יחידתי, הממונים על הדת ביחידה נדרשים להגיש בקשה לרבנות הצבאית ולקבל שובר הזמנה, ניפוק וקבלה מאושר ע"י ענף הווי דתי. ציוד הדת יועבר לבתי הכנסת היחידתיים ועל הממונים לדאוג שהציוד ישמר כראוי, ציוד דת שנשמר כראוי אך עם הזמן, הפך לבלוי או בלתי שמיש, יוחלף ע"י בסיס הרבנות הצבאית, המקרה של בלאי בלתי רגיל, המקרה יעבור לבירור.

 

ציוד קבורה

 ציוד קבורה יחידתי מנופק על מנת שיהיה זמין למקרה הצורך, במקרה בו היחידה השתמשה בציוד הקבורה שברשותה לקבורת הנפטר, יערכו שובר זיכוי עצמי שיעבור אישור של הרב.

 

סיכום

למרות שרובנו לא יודעים בדיוק את תפקידי הרבנות הצבאית, הם עובדים מאחורי הקלעים בשיתוף פעולה עם היחידות על מנת לספק לחיילים את ציוד הדת הבסיסי לצורכי קיום ההלכות והמצוות גם בזמן שהם נוכחים בבסיס.

 

ציוד דת צבאי, מאין הוא בא ולאן הוא הולך
ציוד דת צבאי, מאין הוא בא ולאן הוא הולך

כותב המאמר

תמונת מחבר

משרד עורך דין - ניר ליסטר מטפל מדיני צבא, ונתן תשובה ופתרון לאלפי חיילים, המשרד נותן שירות למיועדים לגיוס, לחיילים בשירות סדיר, וגם לחיילי המילואים, אני אדאג לזה שתקבלו מה שמגיע לכם!

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

צריכים ייעוץ?

יש לנו את הפתרון בשבילך!